Tre medarbejdere fra HK Handel Sydjylland på OK20-tur i Kolding Storcenter. Fra venstre organiser Peter Kroman, faglig konsulent Finn Sølvdahl og organiser Angelika Thøgersen

HK Handel Sydjylland har gennem den seneste tid været på besøg på et væld af arbejdspladser for at finde ud af, hvad medlemmerne ønsker sig i den nye overenskomst, der forhandles primo 2020. Måske har vi også været forbi dig? Ellers kan du læse mere og sende os dine ønsker her.

Da HK Handel Sydjyllands medarbejdere for nyligt var en tur forbi Kolding Storcenter, blev det til mange gode snakke med medlemmer om, hvad der er vigtigt i et arbejdsliv og derfor vigtigt i en overenskomst. Her kan du møde et par af dem, vi snakkede med:

Sanne Kjergård, salgassistent:

Lønnen er selvfølgelig vigtig, men noget der også er rigtigt vigtigt for mig, er gode arbejdstider. Som jeg bliver lidt ældre, kan jeg godt mærke, at dagene i butik kan føles lange og hårde. 37 timer kan blive i overkanten på et tidspunkt, og en overenskomst kan måske give mulighed for nedsættelse af arbejdstiden.

Rasmus Jensen, souchef:

Overenskomsten er meget vigtig. Jeg har prøvet at arbejde et sted uden overenskomst, og det var ikke fantastisk. Jeg fandt ud af, at det er vigtigt at have rammer og regler på plads, som vi heldigvis har, hvor jeg arbejder nu.
Jeg har ikke så mange konkrete ønsker til overenskomsten personligt. Men jeg tror generelt, at folk i denne her branche ønsker sig mere i lønposen og på tillægsfronten.

DU ER SIKRET MED OVERENSKOMSTER

Overenskomster (OK) er aftaler om løn- og arbejdsvilkår – og arbejder du på en arbejdsplads med OK, så forhandler vi for dig. Vi arbejder desuden hele tiden for at sikre alle medlemmer en overenskomst. Vi er eksperter på området, og derfor kan du altid få vejledning om, hvilke bestemmelser der gælder for dig. I nogle overenskomster er det muligt, at den enkelte arbejdsgiver og de ansatte kan forhandle lokalt. Hvis det gælder for dig, så vejleder vi dig i, hvordan du bedst gennemfører den slags forhandlinger.