Ved arrangementet kan du blive klogere på digitale karriereveje.

Du tænker måske: Digitalt – fedt, hvor kommer jeg på kursus? Hvis robotter overtager mit job, hvad så med mig? Kan jeg finde ud af alt det der digitale?

Der bliver masser af inspiration at få til din digitale karrierevej ved arrangementet, der foregår 12. november i HK-Huset i Herning.

Tilmeld dig arrangementet

Er du klar til fremtidens arbejdsmarked – tag vores test

Robotbyggere fortæller

På video fortæller Nicolai Schultz, Rune Hedegaard og Maria Hedegaard Corydon om deres erfaringer som robotbyggere.

Nicolai Schultz, Rune Hedegaard og Maria Hedegaard Corydon fra Haderslev Kommune

Nicolai Schultz, Rune Hedegaard og Maria Hedegaard Corydon fortæller om deres erfaringer som robotbyggere.

Tilsammen udgør de Haderslev Kommunes RPA-team (Robotic Process Automation), der har til opgave at hjælpe kolleger i alle afdelinger med at automatisere forskellige rutineprægede arbejdsopgaver.

I daglig tale hedder det, at en robot overtager opgaverne, men i virkeligheden er der tale et softwareprogram, der kan få forskellige it-systemer til at ”snakke sammen”, så arbejdet kan udføres automatisk.

Se mere om robotbyggerne

Desuden kommer Kasper Hingebjerg Markus, udviklings- og digitaliseringsmedarbejder i HK MidtVest, og fortæller om RPA, kontorrobotter.

Alsidigt program

Programmet byder også på arbejdsgiver og varehuschef Brian Toft fra Bauhaus i Herning, der giver sit bud på de kompetencer, HK’erne skal have fremover.

Udviklingschef i HK Malin Marker Persson fortæller om hackschooling, der er at tilegne sig nye kompetencer via eksempelvis Google og YouTube.

Influencer på LinkedIn, Giovanni Niese, fortæller om personlig branding online. Og leder af HK’s karrieretelefon, Louise Theil, fortæller om fremtidens kompetencer og uddannelse.

Endelig bliver der mulighed for at høre om lokal karrieresnak med HK’s MidtVests karrierevejleder Hanne Lund-Nielsen og om HK JobBørs ved jobformidler Lone Bjørnkjær.

Til slut vil der være mulighed for, at du kan få konkrete råd og vejledning til at komme i gang med efter- og videreuddannelse og høre om kompetencefonde og omstillingsfonde.

Stærke kompetencer nødvendige

- Et godt og langt arbejdsliv bygger på stærke kompetencer, der hele livet forfines og fornyes – og bliver til flere. Digitaliseringen forandrer arbejdsmarkedet for HK’erne - nye jobtyper og arbejdsopgaver kommer til. Det oplever mange HK’ere allerede, siger Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest, og fortsætter:

- Stærke kompetencer øger chancerne for at få spændende arbejdsopgaver, mere ansvar eller nye udfordringer. Det er der også allerede HK’ere, der har oplevet. Der er stor forskel på, hvor nysgerrige vi er på de digitale muligheder. Det kan synes uoverskueligt.

- Men det digitale behøver ikke være svært, og mange er allerede godt i gang – måske endda uden helt at være klar over det. Man behøver ikke være ”kodenørd” for at være på det digitale arbejdsmarked. Og det vil vi gerne vise medlemmerne, forklarer hun.

Læs også Marianne Køpkes blog

Artiklen er opdateret 20. september 2019

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.