Helsingør Kommunes motionsforening: Skovbingo

Om få dage går nogle af Helsingør Kommunes ansatte en lidt anderledes tur i skoven sammen med deres familier. Det sker søndag 6. oktober, når der, som traditionen byder, står Skovbingo på programmet. Her mødes alle et centralt sted, hvorfra man går en rute på cirka fem kilometer i skoven og undervejs krydser af på bingoplader.

Skovbingo er bare et af de arrangementer, som Pusterummet står bag. Pusterummet er en motionsforening for alle Helsingør Kommunes ansatte. Og ud over at det er en af de ældste i regionen, er den også meget populær – og et forbillede for andre. Den fylder i dag en halv kælder under en stor administrationsbygning på Prøvestenen, som rummer fem kommunale centre.

– Vi har gjort meget ud af at gøre vores faciliteter lækre, så folk synes, det er rart at komme her. Ud over at vi har fået etableret lysskakte til dagslys, har vi malet lokalerne i lyse farver og pyntet op med planter og plakater. Desuden har vi en atriumgård med borde og stole, hvor folk kan puste ud og hygge sig, fortæller Carsten Jensen, som er bestyrelsesmedlem og kasserer i Pusterummet.

Faciliteter til motion og meget mere

Motionslokalerne rummer et stort område med fitnessmaskiner, et område med spinning-cykler plus en stor sal til zumba, yoga og cirkeltræning (styrke- og motionstræning med forskellige rekvisitter, red.). Udover de aktiviteter, som der er plads til i motionslokalerne, byder Pusterummet også på fodbold, badminton og gymnastik – ligesom man er åben over for endnu flere sportslige aktiviteter, hvis der viser sig interesse for det. Foruden de faste aktiviteter arrangerer motionsklubben events, som ud over Skovbingo eksempelvis kan være indendørs fodbold, hvor man også åbner op for alle andre ansatte, end dem som er medlem af klubben.

Plads til mange flere medlemmer

Motionsforeningen Pusterummet har i sin oprindelige form eksisteret i Helsingør siden kommunen i 1970 blev slået sammen med Tikøb Kommune. Som foreningen ser ud i dag, er den en fusion af to tidligere klubber – Muskelfryd og MK70 – som i 2013 blev slået sammen, fordi kommunen besluttede kun at ville yde tilskud til én motionsforening. Pusterummet er for alle Helsingør Kommunes 5.000 ansatte. Men ifølge Carsten Jensen er det ikke mindst HK'erne, der gør brug af den, da motionslokalet for denne faggruppe ligger centralt – lige under en stor administrationsbygning.

Foreningen har i dag 450 medlemmer og er åben for alle ansatte, inklusive chefer. Og den har større ambitioner:

– Vi vil meget gerne have flere medlemmer. For det er jo ikke alle medlemmerne, der er lige aktive. Men vi synes selv, vi har en rigtig god forening, som er et godt alternativ til andre og meget dyrere motionsmuligheder, som Carsten Jensen siger.

Et medlemskab af Pusterummet koster 50 kr. om måneden og bliver trukket over lønnen. Dette beskedne beløb giver mulighed for at træne frit med alle faciliteterne i træningslokalet på Birkedalsvej.

Pusterummet er åbent hele dagen alle ugens dage. Men de fleste medlemmer træner inden eller efter arbejdstid; altså tidlig morgen eller sen eftermiddag.

– Mange sætter rigtig stor pris på, at træningslokalerne ligger på arbejdspladsen, fordi de så ikke først skal hjem og ud igen senere. Det gør det nemmere rent faktisk at få dyrket noget motion, siger Carsten Jensen og tilføjer, at der dog også er en del, som benytter sig af træningsfaciliteterne i weekenden.

Helsingør Kommunes motionsforening: Motionsrummet