dankort

Pr. 1. oktober stiger din løn med knap 1 procent. Foto: Mostphotos

Din bruttoløn for oktober måned bliver 0,86 procent højere end lønnen for september. Den 1. oktober falder nemlig den 4. af i alt 6 generelle lønstigninger, som de statsansattes topforhandlere nåede til enighed med den statslige arbejdsgiver om – hun hed dengang Sophie Løhde og var Venstres innovationsminister i Finansministeriet – i foråret 2018.

Stigningen svarer til små 250 kroner om måneden før skat, hvis du tjener 29.000 om måneden.

Med reguleringen 1. oktober er lønningerne i staten steget lige i underkanten af 4 procent, siden den dramatiske, 3-årige fornyelse af overenskomsterne i 2018. Og der er udsigt til yderligere godt 2 procent, inden overenskomstperioden udløber og en ny træder i kraft fra april 2021. I pipelinen er en stigning fra april 2020 og endnu en i februar 2021.

Mere at købe ind for

For de fleste er enhver lønstigning formentlig mere end velkommen. Men endnu mere interessant er nok, hvad man kan få for pengene. Og ifølge Danmarks Statistik, der opgør danskernes lønudvikling, vokser købekraften for statens ansatte. På de 2½ år siden februar 2018 har du – statistisk set – fået 2 procent mere at handle ind i supermarkedet for. Priserne stiger ganske enkelt langsommere end lønningerne.

Også de ansatte på det øvrige arbejdsmarked – regioner, kommuner og de private virksomheder – har fået mere at købe for siden februar 2018. Om ½  år, 1. april 2020, venter en aftalt lønstigning på 1,46 procent til statens ansatte. Dog kan den såkaldte reguleringsordning vise sig at æde noget af denne aftalte stigning. Det sker, hvis lønnen stiger langsommere på det private arbejdsmarked end forudsat, da de statsansattes overenskomst blev indgået. Det var tilfældet, da den seneste aftalte lønstigning på 1,3 procent pr 1. april 2019 blev skåret ned til 0,95 procent.

'Der er en vis sandsynlighed for, at det også vil være tilfældet ved de kommende udmøntninger i fra ordningerne i 2020 og 2021,' skriver FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation, i et notat om Danmarks Statistiks lønudvikling for 2. kvartal 2019.

Reguleringsordningen skal sikre, at udviklingen i de privatansattes og de offentligt ansattes følges nogenlunde ad. Og lige nu ser det ud til, at de private vil stige mindre end forudsat i foråret 2018.

Skønnet over den private lønudvikling i forbindelse med forligsindgåelsen ved OK18 var 2,8 procent på årsbasis i 2018 og 2,9 procent i 2019 og 2020. Finansministeriet har den seneste udgave af Økonomisk Redegørelse opgjort den faktiske stigning i den private sektor til 2,3 procent i 2018 og nedjusteret skønnene for 2019 til 2,5 procent og 2,8 procent i 2020. Det oplyser OAO, Offentligt Ansattes Organisationer.

Her kan du se din basisløn pr 1. oktober 2019.

kurver