Mand taler i telefon3

Hvad enten der spørges til svartid, kommunikation, vejledning eller forståelse for virksomhedens behov, er langt størstedelen af virksomhederne rigtig tilfredse med jobcentrene. Det viser en ny KL-undersøgelse.

Hele 80 procent af de i alt 1.864 virksomheder, der har deltaget i undersøgelsen, erklærer sig tilfredse eller meget tilfredse med det generelle samarbejde med jobcentrene. Kun fire procent er decideret utilfredse.

Konkrete resultater for borgerne

Samarbejdet mellem virksomheder og jobcentre skaber også gode, konkrete resultater for borgerne, viser undersøgelsen: 74 procent af de virksomheder, der havde kontakt om opkvalificering af ledige, indgik efterfølgende en aftale om virksomhedspraktik, løntilskud eller lignende.

Og 56 procent af de virksomheder, der var i kontakt med jobcentret om almindelig rekruttering, ansatte en medarbejder som følge af kontakten.

I KL betegner formanden for Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalget, Thomas Kastrup-Larsen (S) de resultater som ’ekstremt flotte’ i en tid, hvor ledigheden er rekordlav.

- Samtidig viser den høje succesrate, når det handler om opkvalificering af ledige, at jobcentrene har et rigtig godt samarbejde med virksomhederne og forstår deres vilkår og behov, siger Thomas Kastrup-Larsen til KL’s magasin, Momentum.

En undersøgelse foretaget af industriens erhvervsmedie, DIBusiness.dk, i januar 2019 viste tilsvarende, at det store flertal af de danske industrivirksomheder sætter pris på samarbejdet med de kommunale jobcentre.

Artiklen er opdateret 25. september 2019