Iben

Uanset hvor man arbejder, skal ens tøj matche virksomhed og jobfunktion, mener kultursociolog Iben Jensen.

Vi kommunikerer gennem vores tøjstil og udseende. Sammenligner og positionerer os i forhold til hinanden. For selv om vi lever i et samfund, hvor vi som frie individer kan gøre, hvad vi vil, så tilpasser vi os gruppen. Det forklarer Iben Jensen, der er kultursociolog og professor på Aalborg Universitet.

- Vi indgår i samspil med mennesker og vil gerne høre til gruppen. Derfor har vi taget de dominerende forestillinger til os om, hvordan vi skal se ud og gå klædt. Vores arbejdsplads er en forlængelse af det offentlige rum. Der skal være et skel mellem medarbejderen og privatpersonen, da vi har andre relationer på jobbet end i privatlivet.

Vores job bestemmer påklædningen
Selv om vi tror, at vi træffer individuelle valg, så gør vi det kun til en vis grænse. Vores skjorte har måske en pangfarve, men vi har stadig taget den på i stedet for joggingtøj. Vi indordner os under nogle normer, og det har de fleste ingen problemer med.

I nogle virksomheder er der ikke så meget at rafle om.
- Mange store virksomheder har en dresscode, og der er nogle do’s and dont’s. Jakkesættet kan være en del af ”kontrakten”, påpeger Iben Jensen.

- Men i visse jobs betyder udseendet mindre. Fx er det som it-medarbejder mange steder legitimt at gå i t-shirt, dels fordi det lever op til stereotypen om it-medarbejdere, og dels fordi der ikke er kundekontakt, fortsætter hun.

Uanset hvor man arbejder, skal påklædningen være passende og repræsentativ i forhold til virksomheden og i overensstemmelse med jobfunktionen, lyder rådet fra Iben Jensen.

Vi ser skævt til dem, der skiller sig ud
For når nogen ikke følger spillereglerne, så bliver det bemærket. Måske set på med dømmende øjne. Det fortæller 1 ud af 4 i webundersøgelsen blandt HK Privat-medlemmer i hvert fald. Vi holder os ikke for gode til at kommentere på eksempelvis en vild hårfarve eller udfordrende tøj.

Man skal gerne være i stand til at navigere, mener kultursociologen. Man skal sende de rigtige signaler og undgå at overskride andres grænser - uden at gå for meget på kompromis med sig selv.

- Vores tøjstil siger en hel del om os. Det er en markør til at vise, hvem man er. Fx at man har en betydningsfuld position i virksomheden. Men det kan godt lade sig gøre at være tro mod sig selv inden for de givne rammer, slår hun fast.