Hvorfor stiller du op som formand?

- Jeg har lyst, energi og en tro på, at jeg i samarbejde med bestyrelsen kan fortsætte udviklingen og forny HK Kommunal og fællesskabet i HK.

Hvilken vision har du for HK Kommunal?

- HK Kommunal skal være en fagforening, der matcher det arbejdsmarked, medlemmerne er en del af. En fagforening, der tør gå nye veje og har modet til at gøre det – og som via overenskomster sætter fokus på medlemmerne og deres fagområder. Om fem år skal vi gerne have sat os på den digitale dagsorden indenfor vores mange fagområder. Det er meget vigtigt for mig, at vi er en samarbejdende forbundssektorbestyrelse, som fortsat er præget af tillid, åbenhed og gensidig respekt i vores drøftelser – dét vil jeg værne om.

Hvorfor vil du være en god formand?

- Jeg har mine meningers mod, er nytænkende, men også lyttende. Jeg synes, at videndeling og dialog giver de bedste beslutninger. Jeg er meget optaget af sammenhængskraften i foreningen. Samarbejdet i bestyrelsen har stor betydning for samarbejdet mellem forbund, afdelingerne, vores tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.

Hvilke resultater i din HK-karriere er du mest stolt af?

- Jeg er stolt over det store relationsarbejde, som tillidsrepræsentanterne udfører lokalt på arbejdspladserne. De har været dygtige til at bringe videre, at jo flere vi er, jo mere indflydelse har vi. Det betyder, at andelen af organiserede har været stigende siden 2016. Og så er jeg naturligvis ydmyg og stolt over, at medlemmerne i HK Kommunal Sydjylland siden 2010 har vist mig den tillid at lade mig være deres formand. Jeg er stolt over den strategi, vi har valgt i bestyrelsen, at uanset hvilket fokus­område vi har drøftet, har medlemmerne været i centrum.

Hvad er din mærkesag?

Vi skal indgå overenskomster, der favner ALLE vores medlemmer:

• Sikre lønudvikling
  • Sikre kompetenceudvikling, så medlemmerne bevarer deres markedsværdi
  • Sikre gode ansættelsesvilkår og fokus på arbejdsmiljøet
  • Sikre fremtidige jobmuligheder.

- Den danske model er under pres. Vi skal arbejde for bevarelse og videreudvikling af den. Det betyder, at HK Kommunal skal være nærværende og relevant og dermed et naturligt valg. Vi skal have markante holdninger og søge politisk indflydelse på emner, der vedrører medlemmernes arbejdsliv.

Hvad tænker du om den stigende digitalisering/automatisering, der finder sted i den offentlige sektor?

- Jeg tænker, at automatiseringen er med til at udvikle vores fagområder. I HK Kommunal og HK har vi i flere år haft fokus på digitalisering både i forhold til lovgivning, og hvordan digitale løsninger vil påvirke medlemmernes arbejde. For mig er det vigtigt, at vi i arbejdet med digitaliseringen fortsat bevarer den borgernære kontakt, så bl.a. rådgivning og vejledning fortsat skal være fra menneske til menneske! Vi skal være nysgerrige og åbne for digitale løsninger, der frigør ressourcer til mere spændende opgaver og være klar til at påtage os nye opgaver. Vi skal også være kritiske, så de digitale løsninger er til gavn for opgaveløsningen og ikke mindst for borgerne.

Hvilke fokusområder har du for medlemmernes arbejdsliv?

- Vi skal have fokus på de forskellige behov, medlemmerne har i deres livs­faser. Vi skal via overenskomster skabe fleksibilitet for medlemmerne og have fokus på et arbejdsmarked, der konstant er under forandring.

Hvordan vil du modvirke den stigende grad af centralisering i den offentlige forvaltning?

- Jeg tror, at vi grundlæggende skal se på styrings- og organisationsformerne i det offentlige. Vi skal sætte fagligheden mere fri og lade flere beslutninger blive truffet decentralt i de enkelte kommuner og regioner – så tæt på løsningen af kerneopgaven som muligt.

Hvad er det første problem, du vil gøre noget ved, hvis du bliver valgt?

- Umiddelbart synes jeg ikke, vi har problemer i HK Kommunal, men vi bliver konstant udfordret på, at der altid vil være et pres på medlemmernes fagområder. Noget af det vigtigste at tage fat i, er læren af vores kommunikationsstrategi ved OK18, der fik stor ros både fra medlemmer og tillidsvalgte. Strategien skabte stolthed og en sammenhængskraft i HK Kommunal, som jeg gerne vil udvikle på.

blå bog

Lene Roed, 56 år, bor i Vejle sammen med Jørgen, som hun har været gift med i 30 år. Har to døtre, der er flyttet hjemmefra.

Formand for HK Kommmunal Sydjylland siden 2010.

Næstformand i HK Kommmunal Sydjylland: 2008-2010.

Uddannet indenfor det kommunale skattevæsen, TR- og bestyrelsesuddannelse. Supervision, coaching og proceskonsulent.

Har været ansat 26 år i Vejle Kommune – heraf 22 år i skatteforvaltningen.

Fritidsinteresser: Samvær med familien og venner samt golf.

Det bløde hjørne

Drømmejob som barn?
Som barn tilbragte jeg stort set al min fritid på en danseskole – så drømmejobbet var at blive danselærer.

Dit forbillede/din helt?
Jeg har ikke ét forbillede eller én helt, men bliver stadig inspireret af de personer, jeg møder i forskellige sammenhænge – både privat og i arbejdslivet.

Hvilken musik hører du?
Jeg lytter til meget alsidig musik – dog ikke heavy metal og hård rock.

Yndlingsrejsemål?
Italien og Østrig.

Yndlingsforfatter(e)?
Læser ikke meget og i så fald er det bøger af foredragsholdere som Stine Bosse eller Eskild Ebbesen.

Hvad er din største last?
Min retfærdighedssans.

Beskriv dig selv med tre ord
Troværdig, ordentlig og nærværende.

Enten/eller

Øl – vand – VIN