Hvorfor stiller du op som næstformand?

- De områder, der ligger hos næstformanden - uddannelse, arbejdsmiljø, arbejdsmarkedspolitik, digital forvaltning og det internationale område - er områder, jeg sætter stor pris på, og hvor jeg føler, at jeg bidrager godt til det fælles hele. Og det er også forklaringen på, hvorfor jeg genopstiller som næstformand og ikke går efter formandsposten.

Hvorfor er du en god næstformand?

- Det skal andre jo vurdere, om jeg er. Men jeg mener selv, jeg har ydet et godt bidrag til at udvikle HK Kommunal til den organisation, vi er i dag. Jeg møder og lytter til mange medlemmer, og det gør, at jeg har et rimelig godt indblik i vores medlemmers arbejdsdage og mange forskellige fag. Og netop det skal jo være afsættet for vores arbejde som fagforening.

Hvilken vision har du for HK Kommunal?

- Vi skal være kendt som en troværdig organisation, der er en stærk medspiller i udviklingen af en velfungerende offentlig sektor. Vi skal være den faglige organisation, som politikere, medier og andre går til, hvis de vil diskutere forvaltningspolitik generelt. Og så skal vi være kendt blandt medlemmer som en organisation, der konstant og vedholdende kæmper for at gøre deres arbejdsdag og arbejdsliv bedre.

Hvilke fokusområder har du for medlemmernes arbejdsliv?

- Vi skal ikke bare sikre antallet af job, men også kvaliteten af dem. Det skal være interessante job med gode vilkår . Det kræver, at vi får tidlig indflydelse på de områder, der vedrører medlemmerne, lige fra lokalt til Christiansborg til EU. Vi skal reagere, når der skal reageres, og vi skal være med til at sætte de dagsordener, der er vigtige for vores medlemmer.

Hvilke resultater i din HK-karriere er du mest stolt af?

- Vi er blevet en stærk spiller, når det handler om digitalisering og digital omstilling af den offentlige sektor. Der bliver lyttet til os. Jeg er også stolt af, at vi har udviklet kompetenceprofiler på flere fagområder og af det store uddannelsesløft, vores medlemmer har fået. De mål vi satte os i 2012 og 2016, har vi nået.

Hvad tænker du om den stigende digitalisering/automatisering, der finder sted i den offentlige sektor?

- Jeg er som udgangspunkt positivt indstillet over for digitalisering. Den giver en masse muligheder for at forbedre både service for borgere og virksomheder og vores medlemmers job. Men vi skal ikke være ukritiske teknologioptimister. Udviklingen skal styres og reguleres, så forandringsprocessen bliver forandringer til det bedre både for vores medlemmer og for borgerne.

- Det er afgørende, at det ikke bliver et individuelt anliggende for vores medlemmer at navigere i forandringerne, men at vi har en kollektiv tilgang. Og det er afgørende, at vores medlemmer inddrages i den digitale omstilling, samtidig med at vi sikrer, at den offentlige sektor også i fremtiden forbliver ”mere menneske end maskine”.

Hvordan vil du modvirke den stigende grad af centralisering i den offentlige forvaltning?

- Vi skal stå vagt om det faglige skøn og relationen til borgerne, så mennesket ikke tages ud af ligningen. Når lovgivning skal være digitaliseringsklar med henblik på automatiserede afgørelser, så risikerer vi at lægge et spor til centralisering. Vi må aldrig tage mennesket ud af ligningen, for borgernes retssikkerhed og opfattelse af forvaltningen som fair og retfærdig forudsætter menneskelig kontakt.

Hvad er det første problem, du vil gøre noget ved, hvis du bliver valgt?

- Det er at få den nye grunduddannelse for lægesekretærer på plads.

blå bog

Mads Samsing, 37 år. Næstformand i HK Kommunal.

Formand for komiteen for regional og kommunal forvaltning i EPSU (HK Kommunals europæiske organisation).

Samboende med Pernille og en nyfødt søn Otto fra august samt en hund.

Født og opvokset i Battrup uden for Århus.

Uddannet socialrådgiver. Derefter jobcenter­konsulent i Faaborg/Midtfyn og fra 2010 ungdomskonsulent i HK Kommunal. Siden 2012 næstformand i HK Kommunal.

Fritiden går med at se fodbold – er stor FCK og Inter-fan – traveture med hund og lidt IT-nørderi i form af at pusle med ”open source”-operativsystemer.

Det bløde hjørne

Drømmejob som barn?
Jeg ville være Battrups eneste detektiv-ninja.

Dit forbillede/din helt?
Zanetti, den argentinske fodboldspiller. Han er en balancespiller, som mig selv. Han slider for holdet, er en god ledertype og helt igennem ordentlig.

Hvilken musik hører du?
Alt fra klassisk til tung hiphop og alt indimellem.

Yndlingsrejsemål?
Milano – med den fulde pakke: Fodbold, historie, kultur, mad og vin.

Yndlingsforfatter(e)?
Jeg er ret glad for Tolkien, men jeg er lige blevet færdig med Jesper Steins serie af politikrimier.

Hvad er din største last?
Kageborde.

Beskriv dig selv med tre ord
Holdets balancespiller, loyal og rar.

Enten/Eller

Øl – vand – VIN