Ulla Fabricius

Formand for HK SKAT, Ulla Fabricius, mener, det er positivt, at regeringen lægger op til at ansætte flere kontrolmedarbejdere i skatteforvaltningen. Foto: Hung Tien Vu.

- Det er meget positivt, at der nu kommer et markant løft til Skatteministeriets arbejde med at genoprette skatteforvaltningen og ikke mindst sikre en bedre kontrol.

Sådan siger Ulla Fabricius, der er formand for de HK-ansatte, der er den største faggruppe på Skatteministeriets område. Hun glæder sig over, at der lægges op til en samlet plan, som kan løfte og fremtidssikre det danske skattevæsen.

- Regeringens plan er et vigtigt skridt på vejen, og vi noterer os, at den nye regering er opmærksom på, at der også i de kommende år skal investeres i genopretningen, så alt i alt er det en god dag for vores skattevæsen.

Der er akut behov for at styrke skattekontrollen

2,7 procent af virksomhederne i Danmark bliver kontrolleret. 10 procent snyder bevidst. Mange flere laver fejl. Tallene viser, hvorfor der er et akut behov for, at øge kontrollen med de virksomheder, som svindler statskassen, og dermed snyder alle ærlige danske skatteydere for milliarder.

- Der er slet ingen tvivl om at flere kontrolmedarbejdere i skatteforvaltningen vil gøre det sværere at være svindler. Det vil få efterretteligheden til at stige, skabe mere fair konkurrencevilkår og dermed også øge retssikkerheden.

Baggrunden er massive nedskæringer i alle dele af kontrolapparatet, hvor antallet af medarbejdere, der udfører kontrol er raslet ned i løbet af de seneste 10-15 år.

- Derfor er det meget positivt, at regeringen vil ansætte flere medarbejdere til kontrollen. Vi har i de senere år fået mange nye kolleger, og der er stadig et potentiale for at opruste kontrollen med både nye og erfarne folk fra eksempelvis banker og private virksomheders bogholderier, siger Ulla Fabricius.

I 2018 alene fik skatteforvaltningens 7 nye styrelser ansat 1.704 nye kolleger. De blev valgt ud fra ikke mindre end 41.210 ansøgninger landet over.

Om HK'erne i skattevæsenet

HK Stats overenskomster dækker omkring 3.100 assistenter/overassistenter, konsulenter, fag-, special- og chefkonsulenter, ansatte på it-området, funktionsledere samt elever på tværs af de mange fagområderne i alle dele af Skatteministeriets område.

Faktaark om kontrol og ressourcer i Skat