To af de kursusansvarlige på kurset Fremtidens HK'er, Gitte Strøbæk t.v. og Bettina Chimera t.h.

To af de kursusansvarlige, Gitte Strøbæk t.v. og Bettina Chimera t.h.

- Nogle medlemmer har været inde og tale med deres kommunaldirektør efter kurset. Sådan siger Bettina Chimera, en af de ansvarlige for det meget populære kursus Fremtidens HK’er, som Kommunal afvikler for tiden. Dermed mere end antyder Bettina Chimera, at kurset har givet mange HK’ere mod på at blande sig i digitaliseringen af deres arbejdspladser. Og ikke mindst: Gøre sig selv synlige over for ledelsen.

Det handler om indførelse af RPA – på kurset oversat til ”Robotter På Arbejde”. Den officielle oversættelse er Robot Processing Automation, som er et stykke software, der kan klare administrative rutineopgaver. Det handler også om chatbotter, som er teknologier, borgerne skriver/taler med. Endelig kommer kursisterne rundt om Machine Learning og kunstig intelligens, Artificial Intelligence, hvor de får en forståelse for, hvordan maskiner ”tænker”, og hvilke muligheder, det giver.

Lena Gram er administrativ medarbejder i syge- og hjemmeplejen i Hjørring Kommune.

På kurset Fremtidens HK’er udforsker deltagerne via disse hovedemner, hvordan de kan bringe sig selv i spil i de teknologiske processer.

- Jeg har meldt mig til Fremtidens HK’er, fordi jeg sidder med mange ideer og gerne vil være med til at rykke os. Vi skal vælge de gode løsninger inden for digitalisering, siger Lena. Hun er administrativ medarbejder i syge- og hjemmeplejen i Hjørring Kommune.

- Når jeg taler med kolleger i og udenfor min afdeling, så taler vi om, hvad vi plejer at gøre – i virkeligheden burde det handle om, hvordan vi kunne gøre det smartere og nemmere. Derhjemme går snakken med min kæreste om systemer, og hvordan de kunne køre anderledes. Han er maskiningeniør, fortæller hun.

- Mit mål er selv at udvikle en business case inden for robotisering, RPA, lyder det fra Lena Gram, som ikke tror, at digitaliseringen vil medføre færre job, men andre opgaver, og at servicen blot vil overgå til at være digital.

Tina H. Andersen er administrativ assistent i Center for Teknik og Miljø i Frederikshavn Kommune.

- Ret beset er der tale om en digital assistent, der kan frigøre dig fra andre opgaver, som slider, siger Tina H. Andersen, en anden kursist på Fremtidens HK’er. - Ensidigt gentaget arbejde kan løftes af en robot i stedet, tilføjer hun.

Tina er administrativ assistent i Center for Teknik og Miljø i Frederikshavn Kommune i en stabsfunktion, hvor hun arbejder med arkiv og digitalisering. Hun har i et stykke tid arbejdet med business cases inden for RPA. Seneste projekt er en post-robot, der kan oprette sager. Ifølge Tina H. Andersen aflaster robotten en kollega, som jo stadig er der, men som har fået nye opgaver, hvor hun bruger sine kompetencer på en bedre måde.

Det er dog ikke uden omkostninger på den sociale front at være den, der arbejder med digitalisering på arbejdspladsen. - Balkortet er tomt til firmafesterne. Jeg blander mig i folks arbejdsopgaver og siger, at nu skal vi gøre det anderledes. Og det ER et dilemma; det er ikke alle, der elsker det her. Vi får flere og flere selvbetjeningssystemer, så der bliver mindre og mindre at lave, siger Tina H. Andersen, som peger på, at nedsat arbejdstid kan blive konsekvensen.

Men det er vel egentlig heller ikke skidt?

Robotgrafik af Lars Pryds

Kurset kommer igen næste år

Kurset Fremtidens HK’er på tre dage med hjemmeopgaver ind i mellem har været overtegnet næsten overalt i landet i 2019. I uge 39 startede to spor i Nordjylland, hvor der også var venteliste.

Fremtidens HK’er udbydes af Kommunal igen i 2020.

Kurset giver et forspring til de HK-medlemmer, der overvejer at tage et COK-akademimodul med samme indhold. Et COK-modul tager normalt 10 dage. Har du kurset Fremtidens HK’er i bagagen, kan du derimod tage COK-modulet på 5 dage – det giver 10 ECTS-points.