Hver måned har alle, der arbejder under HK Handels overenskomst, ret til at få et beløb svarende til 4% af deres løn overført til en såkaldt fritvalgskonto. Om de vil have pengene udbetalt, sat ind på pensionsopsparingen eller i nogle tilfælde vekslet om til fridage, bestemmer de selv.

Problemet er bare, at arbejdsgivere i stor stil forsømmer at indbetale disse penge. Og hvis medarbejderne ikke selv kender ordningen og råber vagt i gevær, får de aldrig de penge, de har krav på.

- Vi oplever desværre et stigende antal medlemmer, der ikke får penge indbetalt på deres fritvalgskonto. Det er mit indtryk, at det ofte skyldes uvidenhed fra både arbejdsgivere og medarbejderes side. Men det er mange penge, de går glip af, fortæller Dorthe Winther, der er faglig konsulent i HK Handel Sydjylland.

Hun har i disse dage mange sager om fritvalgskonti, fordi medlemmer pludselig finder ud af, at de har penge til gode. I den situation kan HK gå 5 år tilbage og kræve fritvalgsmidlerne udbetalt. Det endelige beløb afhænger af, hvor meget den enkelte tjener, men HK Handels medlemmer i det sydjyske vil efter 5 år typisk have mellem 25 og 35.000 til gode.

Hun opfordrer alle til at nærlæse deres overenskomst og finde ud af, om de også er omfattet.

- Især elever skal være opmærksomme, for de er altid omfattet af en overenskomst, uafhængigt af om resten af medarbejderne på en virksomhed er, forklarer Dorthe Winther.

Er du i tvivl, om du er én af dem, der går glip af fritvalgsmidler? Så er du altid velkommen til at kontakte Team Handel Sydjylland på tlf. 3364 1510 eller syd_handel@hk.dk.