Ingen skal påstå, at reality-TV ikke kan give sagsbehandlere og forvaltninger ny viden om, hvordan man kan tilrettelægge en indsats for borgere med ondt i økonomien.

Det kan Københavns Kommunen i hvert fald skrive under på.

På to år - fra 2017 til 2019 – er det lykkes at halvere antallet af børn med to forældre på kontanthjælp.

Og det skyldes en indsats, som i vid udstrækning er inspireret af reality- programmet ”Luksusfælden”.

Øjenåbner hvor meget et deltidsjob giver ekstra

Over de seneste to år har man haft et projekt, hvor man først fandt frem til familier, hvor både mor og far var på kontanthjælp, og dernæst samlede forældreparrene i et forløb på jobcentrene.

Til Berlingske fortæller beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

- Det var en luksusfælden-agtig tilgang, hvor vi satte os ned med forældrene og hjalp dem med at få det samlede overblik over den økonomiske situation. Dette kunne eksempelvis være, at de efter skat fik en hel del mere i nettoindkomst, hvis blot den ene forælder arbejdede 20 timer om ugen, fortæller borgmesteren.

Hun siger videre, at mange borgere er blevet overraskede over, hvor meget der kan hentes på budgettet, hvis blot én af dem fik et deltidsjob.