Amygdala, som sidder i hjernestammen omkring nakkesøjlen, fylder ikke meget, men ikke desto mindre har den altafgørende betydning for dine følelser. Derfor gør du klogt i at lære den at kende og komme overens med den, så du bedre kan tøjle den, inden den kidnapper din fornuft.

Det er et af erhvervspsykologisk rådgiver Sagar Constantins centrale budskaber, når hun tager ud og holder oplæg om, hvordan du bedst forholder dig til forandringer på arbejdspladsen. Ifølge forskningen er der nemlig mindre end 10 % af os, som primært formår at være trygge ved forandringer, tænke fornuftigt og analysere situationen rationelt.

- Amygdala er hjernens vagthund. Den er god at have, fordi den får os til at reagere instinktivt, når vi oplever reel fare. Problemet er, at så snart den tror, at noget er farligt - og sådan opleves forandringer for langt de fleste - så kaprer den faktisk dine følelser og forstørrer og forvrænger dem, siger Sagar Constantin.

Det bruger hjernen så meget energi på, at den samtidig får lukket ned for den del af hjernen, som hedder neocortex - din kloge, rationelle og analyserende hjernedel. Den gode nyhed er, at alle kan blive bedre til at håndtere deres amygdala, fastslår Sagar Constantin, som giver dig gode råd til, hvad du skal undgå og hvad du skal gøre i stedet i guiden: 7 klassiske reaktionsmønstre, du skal undgå.

Dette er et uddrag af en artikel, som er bragt i HK Privatbladet. Du kan læs artiklen i sin fulde længde her