7 klassiske reaktionsmønstre, du skal undgå

⁄  Du stopper med at trække vejret. I hvert fald den dybe vejrtrækning helt ned i maven. Men det er i virkeligheden det allerførste, du skal huske at gøre, hvis du bliver presset. Det har en kæmpe effekt med det samme.

⁄  Du kender ikke din amygdala. Og så er det, at dine følelser stikker af med dig og lukker ned for dine rationelle, analyserende og problemløsende hjernebaner. Så du er nødt til at blive bevidst om dine reaktionsmønstre ved forandringer.

⁄  Du glemmer, at det jo faktisk gik fint sidste gang, du stod i forandringer. Når der er lukket ned for din rationelle hjerne, har du heller ikke adgang til dine objektive erfaringer, hvor det ellers måske viste sig, at du fik alt den oplæring, du skulle bruge og faktisk måske fik mere spændende arbejdsopgaver.

⁄  Du fokuserer på og bliver ved med at diskutere vilkårene. Også selv om du ikke kan ændre dem. Det er drænende for din energi - så du skal hurtigst muligt tvinge dig selv til at acceptere vilkårene og komme videre.

⁄  Du er ikke klar over, at det handler om dine følelser. Stort set alle forandringer er praktisk mulige for os mennesker. Men det er tvivlen, usikkerheden og følelsen af ikke at kunne håndtere det, som stresser os.

⁄  Du lukker af, hvis der er noget, du ikke helt forstår ved forandringen. Men du skal blive ved med at spørge ind til alt det, du er i tvivl om, for det er tvivlen, som stresser dig.

⁄  Du skriver ikke dine tanker ned. Masser af hjerneforskning viser, at hjernen oplever mindre stress lige så snart, du har skrevet ned, hvad det er, du går og tumler med. Ellers går hjernen konstant og bearbejder det og bruger enorm energi på det.

Kilde: Erhvervspsykologisk rådgiver Sagar Constantin