Maj-Britt Kath fik et godt udbytte af kurset "Alene på fortet"

Emnet, at arbejde alene, greb HK Kommunals Workshop ”Alene på fortet” fat i for nylig. En gruppe medlemmer havde tilmeldt sig for at udveksle erfaringer med at sidde som den eneste HK’er på arbejdspladsen. Kursets titel skulle altså ikke forstås helt bogstaveligt.

Noget, blandt andre skolesekretærer og medarbejdere i forvaltningsenheder, sidder der og arbejder med en række opgaver, som kollegerne fra andre faggrupper for det meste ikke kender til. Det var det gennemgående tema ved den indledende præsentationsrunde.

For undervisningen stod Frank Iversen og Maria K. Michaelsen fra firmaet Perspektivgruppen.dk

Frank Iversen sagde til deltagerne:

- I er det kit, der binder organisationen sammen.

Frank og Maria underviste i kommunikation og faktorer, der udfordrer arbejdsglæden og trivslen. De opfordrede deltagerne til at udfylde deres eget, såkaldte trivselspuslespil med grønne, gule og røde farver, så det blev nemt at overskue, hvad der på arbejdspladsen gør den enkelte glad (grøn) - eller bekymret (gul) - eller potentielt belastet (rød).

Deltagerne på kurset "Alene på fortet" udfyldte et trivselspuslespil

Deltagerne udfyldte hver deres trivselspuslespil

Maj-Britt Kath deltog på kurset Alene på Fortet.  Hun er er administrativ medarbejder i Rusmiddelafsnittet - Behandling i Aalborg Kommune.

Maj-Britt har arbejdet alene som HK’er på arbejdspladsen – på fuld tid – i 12 år. Nu har hun fået følgeskab af en fleksjobber i 20 timer ugentligt, hvilket naturligvis er rart for hende.

- Der er masser af andre kolleger, men ikke HK’ere, og de ved ikke, hvad vi laver, siger Maj-Britt. En anden udfordring i hverdagen: Maj-Britt Kath er også tillidsrepræsentant for 23 kolleger, som sidder spredt på 9 adresser. Dermed skal hun også forholde sig til 9 forskellige ledere.

Maj-Britt udfyldte som de øvrige kursister trivselspuslespillet, der giver et fingerpeg om, hvad der er kilden til stress for lige præcis hende. Så nu har hun noget at arbejde videre med.

Underviserne Frank og Maria fortalte blandt andet om trivsel på jobbet

Maj-Britt Kath var tilfreds med workshoppen ”Alene på fortet”:

- Der blev sat ord på nogle af de ting, som fylder i dagligdagen, men som man ikke kan snakke med nogle om, når man sidder alene, siger hun.

- Endvidere fik vi redskaber til, hvordan vi kan tackle udfordringer fremadrettet. Men trivselspuslespillet var helt klart den ting, som jeg fik mest ud af. Det er en god ”temperaturføling” på, hvordan det går lige her og nu, og man bliver mere klog på sig selv. Jeg kan bruge det til for eksempel at finde ud af, hvorfor jeg er ekstra træt i denne tid. Det kan være noget fra arbejde, som eventuelt fylder mere, end jeg går og tror, uddyber Maj-Britt Kath.

Ifølge Maj-Britt Kath kan andre helt sikkert også få gavn af workshoppen.

- Jeg håber, at HK Kommunal udbyder den igen, så flere kan få glæde af inputtene derfra. Jeg vil omtale workshoppen endnu engang for kollegerne, hvor mange også sidder alene, siger hun.

- Hvis der er interesse for det, kan workshoppen afholdes igen, siger faglig konsulent Jette Toldbod fra HK Kommunal.