Vil du gerne være med til at skabe trivsel og præge arbejdsmiljøet på din arbejdsplads?

Og vil du gerne udvikle dine kompetencer – både fagligt og personligt?

Så er det måske noget for dig at blive arbejdsmiljørepræsentant.

Pia Mikkelsen

Lægesekretær Pia Mikkelsen, 48 år, har siden 1. februar 2019 været arbejdsmiljørepræsentant på Akutafdelingen på Regionshospitalet Viborg, der er en del af Hospitalsenhed Midt.

Hun valgte at stille op til hvervet, fordi hun og kollegerne 12. november 2019 skal flytte ind i et nyt akutcenter, der bliver bygget til det eksisterende hospital.

Det 25.500 kvadratmeter store akutcenter vil blandt andet rumme en ny akutafdeling, en udvidet operationsafdeling og faciliteter til dagkirurgi, ny skopi-klinik og nye lokaler til røntgen og skanning. Der bliver også indrettet nye sengeafsnit med ensengsstuer med eget bad og toilet.

Flytning skal være god oplevelse

- Vi har et rigtigt godt arbejdsmiljø i dag, og jeg ville gerne være med til at sikre, at vi også får det i de nye rammer. Så derfor stillede jeg op til hvervet som AMR. Jeg syntes, det kunne være spændende at være med i flytteprocessen og sikre, at den bliver en god oplevelse for kollegerne, fortæller hun og fortsætter:

- I dag sidder lægesekretærerne på Akutafdeling 1 og 2 samlet i centrale enheder. Men i det nye akutcenter kommer vi til at sidde rundt i hele afdelingen, og det vil selvfølgelig være en stor ændring, forklarer hun.

- Det er vigtigt, at kollegerne kommer til at trives i de nye rammer. Hvis de ikke gør det, bliver den nye akutafdeling ikke et rart sted at være, og når vi tilbringer så mange timer på vores arbejde, som vi gør, er det vigtigt, at vi har det godt, siger hun.

- Det har været en rigtig spændende proces at være med i. Jeg synes, vi har et godt samarbejde i TRIO’en, som jeg sidder i sammen med tillidsrepræsentant Gitte Hougaard Christiansen og ledende sekretær Lena Brøndlund Jacobsen, beretter hun.

Se mere om, hvad hvervet som arbejdsmiljørepræsentant betyder for Pia:

AMR noget for dig?

Er der mere end 9 ansatte på din arbejdsplads, siger loven, at der skal oprettes en arbejdsmiljøorganisation og vælges mindst én arbejdsmiljørepræsentant.

Du skal selvfølgelig først og fremmest blive arbejdsmiljørepræsentant, fordi du vil være med til at gøre en forskel for dine kolleger. Du skal have lyst til at medvirke til at skabe rammerne for trivsel, arbejdsglæde, sundhed og gode fysiske forhold i virksomheden.

Men der er også masser af muligheder for, at du kan udvikle dig fagligt og personligt. Hvervet styrker dine kompetencer inden for blandt andet forhandling, kommunikation og samarbejde.

Du bliver klædt godt på til hvervet. Nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse senest 3 måneder efter valget. Uddannelsen tager 3 dage. Det første år har du ret til 2 dages supplerende uddannelse og herefter har du ret til 1½ dags supplerende uddannelse årligt. Din arbejdsgiver har pligt til at sørge for, at du bliver tilbudt uddannelse, og de skal betale de omkostninger, der er forbundet med den.

Bliv klogere på arbejdet med arbejdsmiljø, arbejdsmiljørepræsentantens rolle og opgaver og se, hvordan hvervet kan være et skridt i din karriereudvikling

Jeg kunne godt tænke mig at blive arbejdsmiljørepræsentant. Hvad gør jeg?

Overvejer du at blive arbejdsmiljørepræsentant og har spørgsmål, så kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545. Her vil en faglig medarbejder hjælpe dig videre.

Artiklen er opdateret 18. oktober 2019

Du kan deltage i kurser og arrangementer

Vores kurser tager udgangspunkt i konkrete og aktuelle krav på arbejdsmarkedet. Du møder professionelle undervisere og oplægsholdere, der sikrer, at du får konkret viden med dig hjem. Så står du stærkere både fagligt, socialt og personligt, når du møder udfordringer i hverdagen. Du får det som en del af dit medlemskab - det eneste, det koster dig er din tid.