Arbejdsglæden bliver markant forbedret, når vi har gode venner på arbejdspladsen. Foto: Mostphoto

Mange ser en klar skillelinje mellem arbejdet og det private liv. Og der er selvfølgelig også en klar forskel. Men når nu arbejdet fylder så meget i vores liv, skulle vi så ikke også befolke arbejdet med gode venner?

Det er der adskillige ledere og chefer, som gennem tiden har anfægtet. For de mener, at de ansatte skal efterlade de venskabelige følelser og snik-snak ved kaffemaskinen og hellere se at komme i gang med at være produktive og engagerede.

Men faktisk forholder det sig sådan, at engagement, venskaber og produktivitet hænger uløseligt sammen i arbejdslivet. Sådan at forstå, at når en medarbejder forbinder arbejdspladsen med gode venskaber og ved, at han eller hun møder venner, så bliver den ansatte mere motiveret og løser opgaverne med større effektivitet og entusiasme.

Denne såkaldte win-win-situation har arbejdsgiverne forsømt at rette den helt store opmærksomhed mod. Medarbejderne er derimod helt klar over sammenhængen, viser adskillige undersøgelser efterhånden.

- Vores undersøgelser har gang på gang vist en konkret sammenhæng mellem det at have en god ven på arbejde og størrelsen af den indsats, den ansatte lægger i jobbet, siger den tidligere leder af arbejdspladsanalyser ved instituttet for meningsmålinger, Gallup, Annamarie Mann.

Hun undrer sig ikke over sammenhængen. For andre undersøgelser viser, at stadigt flere ansatte opfatter deres job som meget mere end en løncheck. Følelser som tillid, tilhørsforhold og inklusion vægter efterhånden meget højt, siger Annamarie Mann.

Har du en god ven på dit arbejde?

Ovenstående spørgsmål er ifølge Annamarie Mann, ’det mest kontroversielle, Gallup har stillet i 30 år med undersøgelser om engagement blandt ansatte’.

Og det er stadig et spørgsmål, som berører kollegaer på arbejdspladsen dybt. En ny amerikansk undersøgelse blandt 2.000 arbejdere viser, at venskab med kollegaer er den vigtigste grund til at gå på arbejde og være motiveret i timerne på jobbet.

De 2.000 deltagere i undersøgelsen fra firmaet Bowlero Corporation, der ejer og driver omkring 300 bowling-centre over hele USA, skulle tage stilling til en række spørgsmål omkring engagement i arbejdet og venskaber. Blandt konklusionerne var:

• 84 procent af de adspurgte mener, at et job ikke er rigtig godt uden rigtig gode kollegaer.
  • 67 procent anfører, at de har mindst en kollega, som de anser for at være en tæt ven.
  • Der er dobbelt så mange medarbejdere med tætte venskaber på jobbet, der glæder sig til at gå på arbejde, end tilfældet er i gruppen uden tætte venner.
  • 41 procent siger, at de har forladt et job, fordi de ikke brød sig om kulturen på stedet.
  • 36 procent er klar til at gå ned i løn, hvis deres arbejdsplads i højere grad ville gå op i godt arbejdsmiljø og en mere engagerende arbejdskultur.

- Vi foreslår jo ikke, at organisationer skal tvinge deres ansatte til at være venner. Derimod er det vigtigt at skabe en kultur, hvor venskaber naturligt kan opstå og trives, siger Annamarie Mann.

Hun mener, at en sådan kultur hviler på samarbejde, hvor medarbejderne har en stemme, og hvor tværgående fællesskaber er fundamentet. Men det er også vigtigt, at lederne fører an med en inkluderende stil og er det gode eksempel ved også at deltage i pauserne og de sociale arrangementer.

Danskere er mere reserverede

Andre undersøgelser har vist, at danskerne i mindre grad end de fleste andre nationaliteter finder deres bedste venner på jobbet.

- Jeg tror, forskellen fra danskerne til resten af verden er, at vi danskere er en smule mere reserverede. Møder du en amerikaner, så er det første, der sker, at du bliver inviteret med hjem på middag. Møder du en dansker, skal du kende ham i tre år, før du bliver inviteret med hjem, sagde forfatter og ekspert i arbejdsglæde, Alexander Kjerulf, da han tidligere blev spurgt til emnet af Ritzau.

I stedet for at have kolleger som også er gode venner, har vi en god tone, vi kan lide hinanden, og der er respekt og tillid mellem kollegerne, mener han.

- Det er sindsygt vigtigt, at man har et godt kollegaskab. En af de vigtigste kilder til arbejdsglæde er, at man kan lide de mennesker, man arbejder sammen med, og at de kan lide en. Ellers har vi det ad h… til på arbejdet, sagde Alexander Kjerulf.