Computerarbejde

Efter at være blevet truet med en sag i Arbejdsretten søger KL nu forlig i it-skandale-sagen fra 4Kløverskolen i Nyborg Kommune. Hermed er der udsigt til, at blandt andre skolesekretær, Lone Nellemann Ølgaard, snart kan få en afklaring. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Sagen startede, da ansatte på den kommunale Nyborg-skole – heriblandt skolesekretæren – i november 2018 blev udsat for, hvad HK Kommunals formand, Bodil Otto, har betegnet som en helt uantagelig form for medarbejder-mistillid.

Skolesekretæren blev nemlig sammen med skolelederen ufrivillige brikker i en hemmelig overvågning, hvor et privat firma hyret af Nyborg Kommune legede undercoveragenter i et misforstået forsøg på at tjekke it-sikkerheden på stedet.

Falsk konsulent lægger fælder og filmer

De to blev videooptaget med skjult kamera, mens en it-sikkerhedskonsulent forsøgte at lægge flere fælder for dem. Det kom frem, at it-konsulenten ved hjælp af et forfalsket id-kort havde udgivet sig for at være ansat i Nyborg Kommune.

Det private firmas it-sikkerhedskonsulent forsøgte at få skolesekretæren til at kompromittere Nyborg Kommunes it-sikkerhed, alt imens han altså havde et videokamera, der var skjult i en taske, kørende.

Grov overtrædelse af reglerne

HK Kommunal har sammen med Skolelederforeningen taget sagen op med krav om betaling af en bod for grov overtrædelse af spillereglerne i en fælles ’Aftale om kontrolforanstaltninger’.

De to organisationer har blandt andet krævet en bod til Nyborg Kommune på cirka 50.000 kroner. Kravene er imidlertid tidligere blevet afvist af KL, der kører sagen for Nyborg Kommune.

Muligt forlig uden Arbejdsretten

Sammenbruddet i forhandlingerne resulterede i maj i år i en trussel fra HK Kommunal og Skolelederforeningen om at indbringe sagen for Arbejdsretten. Men nu er KL ifølge Fyens Stiftstidende altså igen indstillet på at forhandle et forlig på plads.

Dermed tyder alt på, at parterne undgår en langtrukken sag i Arbejdsretten. Og at blandt andre skolesekretær Lone Nellemann Ølgaard snart kan blive klogere på, hvad affæren får af konsekvenser.

Artiklen er opdateret 23. oktober 2019

DU FÅR JURIDISK RÅDGIVNING OG RETSHJÆLP

Får du brug for det i forbindelse med dit arbejde, så er juridisk rådgivning og retshjælp en del af dit HK-medlemskab. Vi hjælper dig med at få løst konflikter med din arbejdsgiver og fører din sag hele vejen gennem retssystemet, uden at det koster dig ekstra. Vinder vi en retssag for dig, og får du tilkendt erstatning eller økonomisk kompensation, beholder du selvfølgelig alle pengene selv.