Vil du gerne være med til at skabe trivsel og præge arbejdsmiljøet på din arbejdsplads?

Og vil du gerne udvikle dine kompetencer – både fagligt og personligt?

Så er det måske noget for dig at blive arbejdsmiljørepræsentant.

Beskæftigelsessagsbehandler Hans Jespersen, 58 år, har siden 1. januar 2018 været arbejdsmiljørepræsentant på Jobcenter Mors, der hører under Morsø Kommune.

Hans fortæller, at han betragter sig som ambassadør for det gode arbejdsmiljø.

- Det betyder meget for mig at kunne gøre en forskel for de kolleger, der måske ikke selv har ressourcer til at gå videre med ting, der kan have negativ betydning for deres arbejdsdag, siger han.

Hans Jespersen

Vi skal trives på jobbet

- Det kan være vidt forskellige problemer, kollegerne henvender sig til mig om. Jeg har lige haft en henvendelse fra en kollega, som har et ønske om 2 computerskærme i stedet for én, fordi der er arbejdsopgaver, der kan gøres mere effektivt. Man kan have flere vinduer fremme samtidigt og behøver ikke hoppe frem og tilbage hele tiden, fortæller Hans og fortsætter:

- Men det kan være alt fra, at der ingen mælk er til kaffen, til ting, de ikke føler, at de kan trænge igennem til ledelsen med, og derfor har brug for mig til at formidle det videre, forklarer han.

- For mig er det vigtigt, at kollegerne trives. Vi skal have det godt, mens vi er på arbejde, siger Hans Jespersen, der som AMR lige været med til at indføre forsøg med motion i arbejdstiden.

- Borgerservice har kørt forsøg med cykler, der kunne placeres foran skrivebordene, så man kunne cykle samtidig med, at man arbejdede, og det var en stor succes. Nu har vi også fået købt 4 cykler, som fremadrettet vil være at finde i jobcentret, beretter han.

Se mere om, hvad hvervet som arbejdsmiljørepræsentant betyder for Hans:

AMR noget for dig?

Er der mere end 9 ansatte på din arbejdsplads, siger loven, at der skal oprettes en arbejdsmiljøorganisation og vælges mindst én arbejdsmiljørepræsentant.

Du skal selvfølgelig først og fremmest blive arbejdsmiljørepræsentant, fordi du vil være med til at gøre en forskel for dine kolleger. Du skal have lyst til at medvirke til at skabe rammerne for trivsel, arbejdsglæde, sundhed og gode fysiske forhold i virksomheden.

Men der er også masser af muligheder for, at du kan udvikle dig fagligt og personligt. Hvervet styrker dine kompetencer inden for blandt andet forhandling, kommunikation og samarbejde.

Du bliver klædt godt på til hvervet. Nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse senest 3 måneder efter valget. Uddannelsen tager 3 dage. Det første år har du ret til 2 dages supplerende uddannelse og herefter har du ret til 1½ dags supplerende uddannelse årligt. Din arbejdsgiver har pligt til at sørge for, at du bliver tilbudt uddannelse, og de skal betale de omkostninger, der er forbundet med den.

Bliv klogere på arbejdet med arbejdsmiljø, arbejdsmiljørepræsentantens rolle og opgaver og se, hvordan hvervet kan være et skridt i din karriereudvikling

Jeg kunne godt tænke mig at blive arbejdsmiljørepræsentant. Hvad gør jeg?

Overvejer du at blive arbejdsmiljørepræsentant og har spørgsmål, så kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545. Her vil en faglig medarbejder hjælpe dig videre.

Artiklen er opdateret 30. oktober 2019

Du kan deltage i kurser og arrangementer

Vores kurser tager udgangspunkt i konkrete og aktuelle krav på arbejdsmarkedet. Du møder professionelle undervisere og oplægsholdere, der sikrer, at du får konkret viden med dig hjem. Så står du stærkere både fagligt, socialt og personligt, når du møder udfordringer i hverdagen. Du får det som en del af dit medlemskab - det eneste, det koster dig er din tid.