Kunde, der overfuser en butiksansat

Mit navn er Helle Friis, og jeg har været formand for HK Handel Sjælland siden 2013. Før det har jeg arbejdet i butik i rigtig mange år, så jeg kender butiksansattes hverdag på godt og ondt. Heldigvis mest på godt. Men der var også kedelige oplevelser ind imellem, og det er der for mange butiksansatte.

HK Handel har lavet en undersøgelse blandt medlemmer, der arbejder i butik: 68 % har oplevet, at kunder har talt grimt til dem. 13 % har oplevet at blive truet af kunder, og 5 % har været udsat for vold.

Den undersøgelse giver mig lyst til at dele en pudsig oplevelse: 

Jeg elskede min tid som butiksansat. I en lang periode arbejdede jeg i informationen i Bilka. En varieret arbejdsdag med kundeservice og tæt samarbejde med gode kolleger. Når jeg gik hjem, var det med masser af positive oplevelser og smil i bagagen.

Mine kolleger og jeg fokuserede ikke på de negative oplevelser, men der er én situation, som jeg stadig husker, for selvom den var ubehagelig, så blev den vendt til noget sjovt.

En kunde havde 14 dage tidligere købt en ost. Efter købet opdagede hun, at osten var med kommen, og det var ikke populært i familien. Hun henvendte sig til mig i informationen for at returnere osten. Hun havde bon med, og osten var stadig i ubrudt emballage, så den skulle være lige i vinkel.

Men Fødevarestyrelsen har skrappe regler, når det gælder håndtering af fødevarer. Hvem ville fx købe 500 g fersk fars, som har været ude af butikken? Derfor kan man som udgangspunkt ikke returnere fødevarer.

Kunden blev virkelig gal – og sædvanen tro blev jeg kaldt alverdens ukvemsord. Hun gik ind i butikken. Jeg gik efter. Hun gik jo ind med en vare i hånden, og jeg forudså, at hun lige om lidt ville få problemer i en kasse ved udgangen.

Kunden fik øje på mig, og hendes reaktion kom noget bag på mig: Pludselig kom osten flyvende gennem luften lige imod mig. Jeg sprang til siden, og osten landede i en kundevogn bag mig. Kunden blev forskrækket og sagde:

- Jeg ved godt, at nogle varer er så billige, at man ’næsten får dem i nakken’, men ligefrem i kundevognen...

Det var så komisk, at kunder og kolleger omkring mig – og jeg selv – grinede, så tårerne trillede.

Jeg ved ikke, om historien fik en lykkelig slutning for kunden og hendes ost, men det er heller ikke vigtigt i denne sammenhæng.

Det er helt urimeligt, at 68 % af de butiksansatte skal opleve ubehagelige – og måske endda voldelige – situationer, når de passer deres arbejde. Det skal butikkerne have fokus på, og vi skal som kunder hjælpe hinanden med at huske, at ekspedienten bare passer sit arbejde.

Sidst, men ikke mindst, så skal vi stå sammen og støtte hinanden i butikkerne. Aggressive kunder kan være en voldsom oplevelse. Nogle butiksansatte går hjem med ondt i maven, mens nogle oplever stresssymptomer eller andre reaktioner.

Pas på hinanden. Tag hånd om hinanden, også når det bliver grimt, og hjælp hinanden med at fokusere på de gode historier.

Har du også oplevet en ubehagelig historie, der blev vendt til noget sjovt? Så send din sjove historie til helle.friis@hk.dk inden 29. november 2019, og skriv ’KONKURRENCE i emnefeltet. Den bedste historie bliver offentliggjort i vores nyhedsbrev, og forfatteren vinder kage til deling med kollegerne i den travle julehandel.

Ha’ en god dag.

Få råd om arbejdsmiljø her på HK.DK

Se en typisk episode fra butiksansattes hverdag i HK Handels video herunder: