Vinter

Cirka 5 procent af danskerne udvikler en decideret vinterdepression. Oveni dem bliver mange andre påvirket af vinterens mørke – som omslutter dig, når du tager på arbejde, og når du tager hjem igen – med træthed, tristhed og energiforladthed.

Og det er ikke så mærkeligt. For det er ren biologi. Lys, eller mangel på samme, påvirker os.

- Inde i øjet sidder der receptorer, der registrerer det lys, som vi får ind på nethinden. Og så sender de besked til forskellige dele af hjernen, alt efter hvor meget lys der kommer ind. På den måde bestemmes vores døgnrytme, siger Gitte Moos Knudsen, der er professor ved Københavns Universitet og leder af Rigshospitalets neurobiologiske forskningsenhed.

- Når vi får mindre lys ind på nethinden, end vi plejer, opstår der nogle forstyrrelser, og hjernen er ikke lige så klar over, om det er nat eller dag.

Vi har her samlet 8 gode råd til dig, der oplever, at du i større eller mindre grad bliver påvirket negativt af vinterens mørke.

8 tips til at undgå vinterdepressionen


Når du er vintertrist og vintertræt

1. Udnyt dagslyset - uanset om solen skinner eller ej, er der mere lys ude end inde: Cykl eller gå til og fra arbejde. Hold walk and talk-møder udenfor, hvis I kan. Gå en tur i frokostpausen.

2. Dyrk motion. Motion har en effekt på din energi og dit humør. 

3. Tag D-vitaminer. De fleste af os mangler D-vitamin (som vi får fra bl.a. sol og fisk) om vinteren, så det er en god idé at tage ekstra.

4. Køb en daggrys-simulator. Det er en lampe, du skal have stående i soveværelset, som begynder at lyse tidligt om morgenen og stille og roligt skruer op for styrken - som solen, der står op. Ikke så effektivt som lysterapi, men har en bevist virkning.

5. Sørg for god belysning på arbejdspladsen. Overvej LED-lamper, der simulerer dagslys. Tag det op med din chef eller arbejdsmiljørepræsentant. Sammen kan I konsultere en arbejdsmiljøkonsulent/lysekspert og finde inspiration på bar-kontor.dk og indeklimaportalen.dk

6. Tag på ferie et solrigt sted/på skiferie. Det vil ikke give varig effekt, men kan give et energiboost. 

Når du har en decideret vinterdepression

7. Benyt lysterapi. Gå efter en lysterapilampe fra et mærke, du kender (De koster 1500-3.000 kr.), der udsender 10.000 lux. Sæt dig foran lysterapilampen om morgenen. Lampen placeres 20-30 cm fra øjnene, og du skal sidde foran den i 20-30 minutter. Læs evt. en avis eller en bog imens, så du kigger lidt ned og ikke bliver blændet. Hvis lysterapi virker på dig, vil du kunne mærke det allerede efter en uge og få fuld effekt efter tre uger. Men fortsæt hver dag vinteren igennem. 

8. Bliver du ved med at være deprimeret, bør du kontakte din læge. 

Kilde: Gitte Moos Knudsen, professor ved Københavns Universitet og leder af Rigshospitalets neurobiologiske forskningsenhed; Poul Videbech, professor, speciallæge i psykiatri og leder af Center for Neuropsykiatrisk Depression, Glostrup, Region Hovedstaden og Sune Puggaard Vogt Straszek, speciallæge i psykiatri og klinisk lektor ved Aalborg Universitetshospital.