Stemningsbillede fra optaktsmødet i Slagelse om OK20

28. oktober mødtes 130 tillidsvalgte og repræsentanter fra fagforeningerne under CO-industri til optaktsmøde i Slagelse forud for forhandlingerne om nye overenskomster på industriens område i 2020.

Formandskabet for CO-industri, Claus Jensen og Mads Andersen, lagde ud med at orientere om processen i forhandlingerne og de krav, hovedforhandlerne har på tapetet forud for overenskomstforhandlingerne.

Derefter var der åbent for spørgsmål og debat, og her kom HK’s repræsentanter på banen sammen med Teknisk Landsforbund (TL), der ligesom HK repræsenterer en del af funktionærerne.

Kurt Jørgensen er formand for HK Privat Sjælland, og han fortæller, at optaktsmødet er en vigtig platform for at præge udgangspunktet for forhandlingerne:

- CO-industri repræsenterer 9 fagforbund. Det gør de rigtig godt, men det er klart, at når vi er så mange, må vi gøre en indsats for, at HK-medlemmernes krav får en høj prioritet. Derfor er jeg også meget glad for, at HK og TL’s tillidsrepræsentanter stod for næsten halvdelen af de indspark, der kom fra salen. Gennem dem fik HK’erne en tydelig stemme, fortæller Kurt Jørgensen.

Kurt Jørgensen glæder sig især over, at både ønsket om en forhøjelse af fritvalgskontoen og en forbedring af arbejdsmiljørepræsentanternes vilkår blev bragt op i debatten fra flere kanter.

- De 2 områder er vigtige for HK’s medlemmer, så det er godt at konstatere, at flere deler vores synspunkter, siger Kurt Jørgensen.

Hvor kommer overenskomstkravene fra?

I løbet af foråret har HK Privat indsamlet medlemmernes ønsker til den kommende overenskomst, både via postkort, på sms og på mail. HK Privats medlemmer har sendt næsten 19.000 udsagn om, hvad der er vigtigt i deres arbejdsliv. Heraf kom 700 ønsker fra HK’ere på Sjælland. Disse udsagn er samlet i nogle krav, som HK har sendt til CO-industri, der repræsenterer organisationerne i forhandlingerne.

På baggrund af medlemmernes ønsker har HK formuleret 3 hovedkrav:

1. Dobbelt op på fritvalgskontoen
    Kurt Jørgensen forklarer:

- Vores medlemmer vil have større fleksibilitet i deres arbejdsliv. Fritvalgskontoen bestemmer du selv, hvordan du bruger – inden for nogle aftalte rammer. Du kan fx købe ekstra fridage med familien, spare pengene op til ferie eller større julegaver, eller du kan sætte dem ind på din pensionsopsparing. På den måde bliver fritvalgskontoen faktisk til en arbejdslivskonto.

2. Kontrol med arbejdstiden
    Kurt Jørgensen uddyber:

- Vores medlemmer vil gerne have mere indflydelse på, hvordan deres arbejdstid skal tilrettelægges. Vi skal også have fokus på funktionsløn i overenskomsten. Ansatte på funktionsløn er på forhånd betalt for fx overarbejde og arbejde på særlige tidspunkter.
    Men vi skal være sikre på, at der er et rimeligt forhold mellem løn og arbejdsbyrde – også for ansatte på funktionsløn.

3. Overenskomst til alle
    Kurt Jørgensen fortæller:

- Vi skal have afskaffet den såkaldte 50 %-regel, som betyder, at HK først kan rejse krav om overenskomst, hvis halvdelen af medarbejderne er medlem af HK. Den regel er udelukkende til gavn for virksomhederne. Det er virksomhedernes medarbejdere, der betaler prisen, og det kan vi ikke leve med.

I videoen længere nede på siden kan du høre Kurt Jørgensens bidrag til debatten.

Hvad du ønsker, skal du – måske – få

Forhandlingerne går i gang i begyndelsen af 2020, så intet er sikkert endnu.

- I en forhandling må man give og tage. Resultatet skal være noget, som både arbejdsgivere og lønmodtagere kan se sig selv i. Vi får ikke alle vores ønsker igennem, og det gør arbejdsgiver heller ikke, men de 3 hovedkrav er nogle, vi i HK vil gøre vores yderste for at få igennem, lyder det til slut fra Kurt Jørgensen.

Læs mere om overenskomst her på HK.DK

Hvad er op og ned i overenskomstforhandlingerne? Følg dem her

Hvem er CO-industri?

CO-industri er et samarbejde mellem 9 fagforbund.
De forhandler industriens overenskomster på vegne af 230.000 lønmodtagere.