Karina Skovgaard Jørgensen

Karina Jørgensen, formand for HK Kommunal Midt

Et fællestræk for mange af de kommunale budgetter, er at administrationen må bøde for, at der kan skaffes penge til borgernær velfærd. I Odense Kommune fyrede de i forrige uge omkring 60 HK’ere. Mens Herlev Kommune eksempelvis sparer fem procent på administration.

- Jeg tror ikke på, at du kan fyre 60 HK’ere – og så får du så, wupti, en hel masse sygeplejersker og sosu-hjælpere, siger formand for HK Kommunal Midt, Karina Jørgensen, om de mange fyringer af administrative medarbejdere i Odense kommune der fandt sted i sidste uge. Hun peger på, at de administrative medarbejdere løfter en stor opgave og i høj grad også bidrager til at løse – og løfte – velfærdsopgaver i Odense kommune.

Også i Nordjylland går besparelserne ud over de administrative medarbejdere. For eksempel har politikere i Rebild Kommune peget på, at der skal afskediges 4-5 medarbejdere – mens der også har været demonstrationer, fordi man vil spare 2 millioner kroner ved at fratage de offentligt ansatte på rådhuset deres kaffepause.

Usmageligt

Formand for HK Kommunal Nordjylland Katharina Hauge Antonsen siger:

- Jeg synes, det er lidt usmageligt at lokale politikere inklusiv den socialdemokratiske gruppe, som jo egentlig hylder, at de ansatte skal behandles ordentligt, siger hun og tilføjer, at kaffepausen er en kutyme, som har været i Rebild Kommune i mange år.

I Herlev Kommune vil man spare 5 procent på administrationen for at få råd til eksempelvis daginstitutioner, skriver Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) på Facebook.

Også i Haderslev Kommune vil man spare på administrationen og i Kolding Kommune har besparelser på 170 millioner inden 2023 skabt konflikt blandt partierne i byrådet.

Formand for HK Kommunal, Bodil Otto undrer sig over, at politikerne tror, at man kan spare på administrationen uden det får konsekvenser.

- Hvis de administrative medarbejdere forsvinder, så betyder det jo bare, at ledere, chefer, pædagoger, lærere og mange andre faggrupper sidder tilbage med en opgave, der tager kostbar tid fra det, de er sat i verden for – fra deres kerneopgave. Det får man bestemt ikke mere borgernær velfærd af. Tværtimod, lyder det fra HK Kommunals formand.
Artiklen er opdateret 12. november 2019