per bech kåres

Per Bech Jespersen fik overrakt prisen som Danmarks mest ansvarsfulde kollega af jurymedlem Kim Nissen, formand for foreningen af offentlige HR-chefer. Foto:Jacob Nielsen.

Per Bech Jespersen lyste op i et smil, da han i Cirkusbygningen i København blev kaldt frem for at modtage sin pris. HK-medarbejderen vandt nemlig tirsdag aften titlen som Danmarks mest ansvarsfulde kollega.

Nu kan Per Bech Jespersen fra Vejdirektoratet i Middelfart så det næste års tid sole sig i den nye titel. I alt 2.095 gode kolleger over hele landet har været nomineret til de 4 priser, der blev uddelt af HK tirsdag.

Ikke mange af dem, der var på scenen under det store awardshow, er vant til at stå midt i spotlyset. Men ikke desto mindre stod de dér, fordi de var fremhævet for noget specielt af deres kolleger.

- Det er mange timer, vi bruger på jobbet, og derfor er det vigtigt, at vi trives. Løn, gode opgaver og gode ledere er selvfølgelig også vigtigt, men de gode kolleger spiller altså en rigtig stor rolle for os, og derfor vil vi med denne kåring gerne give dem et ekstra skulderklap og anerkende deres indsats, siger næstformand i HK Danmark, Martin Rasmussen.

HK’s undersøgelser af, hvad der betyder mest for lysten til at gå på arbejde, viser år efter år, at det er de gode kolleger, der topper listen over enkeltfaktorer. Det samme viser international forskning.

Vinder af den store pris som Danmarks bedste kollega blev Dorte Sielemann Jakobsen fra Aarhus Kommune, mens sygeplejerske Charlotte Gade Nielsen fra Sosu Nord i Hjørring fik prisen som Danmarks mest hjælpsomme kollega, og Heidi Jensen fra Aalborg Kommune fik prisen som Danmarks mest engagerede kollega.

- Per er altid klar med en hjælpende hånd

2 af de 10 finalister i det sidste opløb til titlen som Danmarks bedste kollega, er medlemmer i HK Stat. Ud over vinderen af titlen som den mest ansvarsfulde kollega, Per Bech Jespersen, er den anden HK Stat-finalist kontorfuldmægtig Anita Jensen fra Midt- og Vestjyllands Politi.

Per Bech Jespersen arbejder til daglig som sagsbehandler i Vejdirektoratet. Og det er kollegaen Britt Jørgensen, der tidligt i processen har nomineret Per til titlen som den bedste kollega. Her er et uddrag af Britts nominering:

- Per er altid klar med en hjælpende hånd. Når jeg har været fraværende på grund af sygdom, har han været fantastisk til at tage en ekstra tørn. Han har spurgt ind til mig og fået mig til at føle mig OK, også selv om mit fravær har påført ham ekstra arbejde i perioder.

Han lægger rigtig mange kræfter i at nå et fælles mål for vores afdeling. Han er yderst kompetent og går altid 100 procent ind i en opgave.

Han er meget interesseret i, at vi opnår de bedste resultater og arbejder for hele teamet i at opnå dette.

Han laver statistikker og på den måde har vi et overblik over, hvor godt vi ligger, og hvad vi kan gøre bedre for at bedre opklaringsprocent i vores team. Også her tager han gerne en ekstra tørn og ledende funktion for teamet.

Fantastisk kollega at være i team med, skriver Britt Jørgensen blandt andet i nomineringen.