Erica Lundqvist Key skiller sig ud på laboratoriet, når hun ifører sig sin chefs gamle kittel. Kitlen farvede hun pink som en practical joke, og da chefens rolle kort efter blev flyttet fra laboratoriet, og kitlen bare hang og samlede støv, overtog hun den selv.

FOTO: MORTEN RODE

I laver membraner til vandrensning - hvordan bruges de helt præcist?

Vi arbejder med rensning af alt fra saltvand til vandhanevand. Vi arbejder faktisk rigtig meget på at kunne gøre vandhanevand drikkeligt overalt. Sådan at du hvor som helst i verden kan sætte et af vores filtre på hanen og få rent vand ud i stedet for at skulle købe det på flaske. Der bliver solgt én million flasker vand i verden hvert eneste minut døgnet rundt. Lige nu har vi et ton plastik i havet for hver tre tons fisk, men i 2025 regner man med, der vil være mere plast end fisk. Så miljømæssigt er det en rigtig god idé at rense vandhanevand.

Hvad betyder det for dig?
En af årsagerne til, at jeg valgte laborantuddannelsen, var helt klart, at mit arbejde skulle give mening. Og jeg føler, at jeg er med til at redde verden ved at lave filtre, der kan sørge for, at man ikke skal bruge så meget plastik rundt i verden og for, at vi ikke skal løbe tør for rent drikkevand. Det største problem for os mennesker er nemlig, at vi er ved at miste vores vand.

Hvordan skiller I jer ud på markedet?
I modsætning til alle andre membranfirmaer inkorporerer vi et protein, som hedder aquaporin, i vores membraner. Aquaporiner findes i alle celler. I træer, blade, svampe, mennesker – vi har sindssygt mange i vores nyrer. Deres eneste funktion er at transportere vand gennem cellemembranen. Aquaporinerne gør simpelthen, at vandet kan komme igennem meget, meget hurtigere. Samtidig sørger de for, at det kun er vand, der kan komme gennem kanalerne. Det har vi patentet på: Det er simpelthen kun os, der kan finde ud af at sætte de her proteiner ind på en membran, uden at de bliver ødelagt.

Hvad går dit daglige arbejde ud på?
Min officielle titel er laboratory officer. Jeg skal sørge for, at vi har alle de ting, vi har brug for i laboratoriet. Og for at de andre laboranter følger de regler, vi har. Det er mig, der skælder dem ud, hvis de ikke tager deres kittel på, efterlader pulver på vægten eller i det hele taget opfører sig uhensigtsmæssigt. Så jeg er lidt politibetjenten derinde. Jeg er tilknyttet den del, vi kalder application lab, hvor vi finder ud af, inden for hvilke brancher vi kan bruge vores membraner, og hvordan vi skal gøre det. Noget af det, jeg laver, er at prøve membranerne af på spildevand og madvarer. Jeg havde en uge, hvor jeg stod med spildevand den ene dag, øl den tredje og whisky den femte.

Erica i Aquaporins testmiljø, hvor hun lægger en del arbejdstimer.

Hvad har det med vandrensning at gøre?
Vi arbejder på to måder, nemlig med omvendt osmose, hvor man bruger tryk til at presse væsken gennem en membran, og med naturlig osmose, hvor man lader naturens kræfter selv trække vandet gennem membranen. Det sidste er en super blid måde at gøre det på, fordi du hverken bruger tryk eller varme, og derfor går sådan noget som duft og smag ikke tabt. Hvis du for eksempel putter øl igennem, får du vand ud på den ene side og har en meget koncentreret øl tilbage på den anden.

Men hvad kan man bruge det til?
Forestil dig, at du i stedet for en ramme med 24 dåseøl køber en lillebitte kasse kapsler. Du sætter en kapsel i din ølpressomaskine og trykker på en knap, der tilsætter kulsyre og vand – og så har du din øl. Forestil dig, hvor meget mindre transport på et globalt plan, det vil betyde. Vi taler øl, kokosmælk, tomatjuice – flydende ting, der har en værdi i at blive opkoncentreret. Man kan det ikke helt endnu – men det er en af drømmene.

Serie om det, vi laver

HK it, medie & industri Hovedstadens medlemmer arbejder på mere end 3.000 forskellige arbejdspladser. I hvert nummer af vores medlemsblad taler vi med et medlem om, hvad vedkommendes arbejdsplads producerer, og hvad medlemmets rolle er. Interviewet med Erica indgår i denne serie.