Bodil Otto

Efter flere måneders tovtrækkeri har regeringen sammen med Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, De Konservative og liberal Alliance besluttet at ordningen om seniorpension skal træde i kraft d. 1. januar 2020. Opgaven med at forvalte seniorpensionen skal ligge hos ATP, men for at få ordningen i gang allerede fra nytår har aftalepartierne valgt at lægge opgaven hos kommunerne, midlertidigt, indtil ATP er klar.

- Det er det rene vanvid, lyder det kontant fra HK Kommunals formand Bodil Otto. Hun undrer sig over, at man mener, at kommunerne er de bedste til at overtage opgaven her og nu, men ikke på den lange bane.

- Hvis kommunerne er ”gode nok” til at varetage opgaven nu, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke afprøver det og siger, at opgaven ligger hos kommunerne permanent. Hvis de er de bedste til at varetage opgaven nu – så er de det nok også om et år, harcelerer Bodil Otto.

Politisk makværk

Hun tvivler på, at man kan hente kvalificeret arbejdskraft ind på en midlertidig billet.
- Jeg kan da godt fortælle politikerne, at de dygtige medarbejdere allerede efter et halvt år, vil begynde at søge væk, siger Bodil Otto.

Hun synes, at det er en skidt vej at gå, når man vil lade ATP forvalte opgaven.
- Det er en glidebane, når man fjerner opgaven fra almindelige forvaltningsprincipper og i stedet overlader myndighedsafgørelser til en privat instans.

Også KL er rasende over, at regeringen og aftalepartierne har påtvunget kommunerne opgaven midlertidigt.
- Vi siger tak, men nej tak,” siger KL’s formand, Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S).
- Vi synes, det er den værste af alle verdener, man er lykkedes med at lande på. Det er grundlæggende noget politisk makværk, dette her, understreger han overfor NB Økonomi.
Artiklen er opdateret 13. november 2019