Morten Studsgaard Jakobsen og kollegaen Marianne Hougesen, som nominerede ham til titlen som Danmarks bedste kollega, ses her ved awardshowet i Cirkusbygningen. Foto: Jacob Nielsen

Finalist Morten Studsgaard Jakobsen og kollegaen Marianne Hougesen, fotograferet ved awardshowet i forbindelse med kåringen af Danmarks bedste kollega. Foto: Jacob Nielsen

Morten og kollegaen Marianne, som har nomineret Morten, var med til det store awardshow i Cirkusbygningen i København sammen med de 10 andre finalister til prisen som Danmarks bedste kollega. Great Place to Work kårede ved samme lejlighed Danmarks bedste arbejdsplads.

Det var flotte ord, Marianne gav Morten med på vejen i nomineringen:

- Af alle mine fantastiske kollegaer skiller Morten sig ud på sin helt egen måde. Han er altid glad og frisk på nye udfordringer. Han hjælper altid og sætter altid sig selv til sidst. Morten er altid klar på at give sig ekstra. I hans selskab er man altid glad, og der er altid tid til et godt grin.

Alle finalister var på scenen ved kåringen, og det blev Dorte Sielemann Jakobsen, assistent ved Myndighedscenter for Børn og Familier i Aarhus Kommune, der løb med titlen som Danmarks bedste kollega.

Selvom Morten ikke løb med hovedpræmien, var han glad, da vi talte med ham efter kåringen:

- Det er en super oplevelse, og jeg er da stolt over at være her, sagde en lidt beskeden Morten.

Morten mener ikke, at han gør noget særligt som kollega:

- Det er en selvfølge, at man tager godt imod nye kollegaer, og det er vigtigt at have et smil på læben, ellers bliver arbejdsdagen for lang, siger Morten.

Kurt Jørgensen, formand for HK Privat Sjælland, var sammen med Morten og Marianne i Cirkusbygningen:

- Morten er det mest behagelige menneske at være sammen med. Han er virkelig en rar mand og nem at snakke med. Jeg forstår godt, at Marianne har nomineret ham til at blive Danmarks bedste kollega.

Ifølge Kurt er det vigtigt, at vi fokuserer på arbejdsmiljøet, og hvad vi selv kan gøre for at påvirke det i positiv retning:

- Vi tilbringer mange timer hver dag på vores arbejde. Derfor skal vi hjælpe hinanden med, at arbejdspladsen er et rart sted at være, og at vi har det godt med hinanden og har fokus på fællesskabet. Det gør Morten, og selvom han ikke løb med hovedpræmien, skal vi huske på, at han blev valgt som en af de 10 finalister ud af 2.100 nominerede. Det er godt gået, slutter Kurt Jørgensen.

De var også med i opløbet til at blive Danmarks bedste kollega