billed: Kitt Lindgaard Skaarup, skolelærer og superbruger

Artiklen er skrevet af Karla Schack og Thomas Kok Rasmussen, begge 9.klasses erhvervspraktikanter på Kommunalbladet

Hvis Aula var til afsluttende eksamen, vil den bestemt ikke slutte af med topkarakter.

Det viser en rundspørge, som Kommunalbladet har foretaget blandt lærere og elever på Sjælsøskolen i Birkerød, hvor især lærere kæmper med at se forbedringen ved Aula.

Skolelærer og superbruger, Kitt Lindgaard Skaarup, har givet sit bud på grunden til det store skift fra skoleintra til Aula.

- Jeg tror grunden til at de skiftede til Aula, er fordi de havde et ønske om at samle tingene mere og gøre det mere brugervenligt så det var lettere at få en klar besked når vi som lærere skrev en vigtig meddelse derinde. De ville gerne gøre det let for både elever, men i den grad også forældre, så derfor ville de samle alle børneområderne i en pakke, sådan så der er det samme system fra når man starter i vuggestue og til man går ud af folkeskolen.

Er ikke brugervenligt

Undersøgelsen viser også, at lærerne har meget svært ved at finde de nødvendige informationer. Kun 1 ud af 10 synes det er nemmere at finde informationer på Aula end på Skoleintra og kun ca. hver tredje mener at Aula er mere overskueligt end Skoleintra.

Kitt Skaarup er enig i brugervenligheden som et af de store problemer ved Aula.

- Det største problem er, at det for os lærere ikke er særlig brugervenligt. Vi kan ikke det vi plejede at kunne, og vi kan ikke finde de ting vi plejede. F.eks. noget så simpelt som en afkrydsningsliste. Der er ingen af os der kan finde rundt i hvor tingene ligger.

Det er ikke kun lærerne der har problemer med at finde informationer på Aula. En anden undersøgelse fra Sjælsøskolen, viser at 50% af eleverne i en normal 8. klasse er overvejende utilfredse med Aula og letheden ved at finde informationer derinde.