Fra venstre direktør Claus Alsøer, faglig konsulent Dorte Feldstedt og divisionschef Gitte Eggert

Glæde og stolthed lyser ud af chefteamet hos Videnpiloterne, der for nyligt har taget skridtet og er blevet en virksomhed med overenskomst.

- De fleste af de ting, der er blevet skrevet i overenskomsten, er ting, vi hele tiden har gjort. Men nu er goderne nedskrevet på papir og understøttet af en overenskomst. Det giver en kæmpe tryghed at have styr på tingene, siger direktør Claus Alsøer.

Videnpiloterne er en iværksættervirksomhed, der løser opgaver på beskæftigelsesområdet. Kort sagt skaffer de folk i job, og en vigtig del af virksomhedens arbejde er derfor at snakke med ledige om, hvad der er vigtigt i et arbejdsliv og på en arbejdsplads.

- Det føltes nærmest hyklerisk at tale med de ledige om de ting, når vi ikke selv havde orden i sagerne med en overenskomst. For så var det jo bare varm luft, vi lukkede ud, når vi talte om det vigtige i at kende sine rettigheder. Selvfølgelig skulle der styr på det, så det kom der, siger Claus Alsøer.

Alle parter vinder
Videnpiloterne så altså idéen i en overenskomst, men desværre er de undtagelsen fra reglen. De fleste iværksættere hænger i bremsen, når det handler om at få tegnet overenskomst. Enten tænker de ikke på det, eller også venter de på, at virksomheden bliver mere etableret.

Og ofte venter de for længe, fortæller faglig konsulent i HK Privat Sydjylland, Dorte Feldstedt.

- Iværksættere er som regel gode til det, de laver, men de har ikke nødvendigvis en stor viden om regler for arbejdsforhold. Derfor møder vi dem ofte først, når noget er gået helt galt i forhold til en medarbejder, og de står med en dårlig og dyr sag. Som regel havde det slet ikke behøvet at komme så vidt, hvis der bare havde været en overenskomst, fortæller Dorte Feldstedt.

Hun har tegnet overenskomsten med Videnpiloterne, som har oplevet samarbejdet med HK-medarbejderen som yderst positivt.

- Vi vil virkelig vores medarbejdere det bedste. Og det fornemmer vi, at Dorte forstår og tror på. Så på den måde er vi blevet medspillere i noget, som vi føler er endt som en win-win situation, siger direktør Claus Alsøer.

Han anbefaler varmt andre iværksættere at lave en overenskomst før, de står med håret i postkassen.

Her er Videnpiloternes 7 gode grunde til at tegne overenskomst. Vis dem til en arbejdsgiver.

1. Tryghed
Vi kan gøre det, vi er bedst til, og være trygge ved, at der er helt styr på arbejdsforholdene for vores medarbejdere.

2. Det er lettere at afgøre, hvem der har ret
Skulle der opstå uenigheder eller tvivl, vil et kig i overenskomsten som regel kunne afgøre sagen. Ellers sidder HK klar til at hjælpe ved tvivlsspørgsmål.

3. Der er tænkt på det hele
Der er så mange detaljer, man ikke nødvendigvis har gennemtænkt selv. Skal medarbejderne for eksempel kunne tage feriefridage med, når de skifter job? Med overenskomsten er der taget beslutninger for det hele.

4. Det er jo bare minimumskrav
Fordi noget er nedskrevet i overenskomsten, forhindrer det os ikke i at gøre det endnu bedre for medarbejderne. Vi havde for nyligt en medarbejder, der fik frihed i 14 dage i forbindelse med et dødsfald i familien. Det stod ikke skrevet i overenskomsten, at vedkommende havde krav på det, men i den situation vurderede vi det nødvendigt.

5. Lettere at lokke medarbejdere til
Det er en klar fordel ved rekruttering, at potentielle nye medarbejdere let kan danne sig et overblik over, hvad de har af rettigheder. Og at de kan se, der er styr på tingene.

6. Viser seriøsitet i branchen
Med en overenskomst viser vi overfor samarbejdspartnere, at vi er et seriøst foretagende med orden i sagerne. Vi har oplevet stor interesse i branchen omkring vores overenskomst.

7. En del af noget større
Det føles rigtigt godt at være blevet medspiller for fagbevægelsen, som repræsenterer rettigheder, folk har kæmpet for i mange, mange år. Vi er stolte af at være en OK virksomhed.

DU ER SIKRET MED OVERENSKOMSTER

Overenskomster (OK) er aftaler om løn- og arbejdsvilkår – og arbejder du på en arbejdsplads med OK, så forhandler vi for dig. Vi arbejder desuden hele tiden for at sikre alle medlemmer en overenskomst. Vi er eksperter på området, og derfor kan du altid få vejledning om, hvilke bestemmelser der gælder for dig. I nogle overenskomster er det muligt, at den enkelte arbejdsgiver og de ansatte kan forhandle lokalt. Hvis det gælder for dig, så vejleder vi dig i, hvordan du bedst gennemfører den slags forhandlinger.