Vis julesind koeb tidligt ind

Hvorfor åbner de ikke en kasse mere? Er han ikke lidt langsom, ham ved kassen? Hvorfor er der aldrig priser på varerne?

Den type spørgsmål kan let dukke op, når vi den 23. december står i det, der føles som verdens længste kø sammen med resten af Danmarks befolkning.

Årsagen er travlhed og frustration. Vi vil gerne hjem at fejre jul med vores kære.

Helle Friis er formand for HK Handel Sjælland, og hun har denne opfordring:
- Inden du lader din frustration få frit løb, så stop lige op et øjeblik og se dig omkring. Butikkerne har helt sikkert næsten alle kasser åbne. Hvis du kaster et blik på ekspedienten, skynder hun sig så meget, hun kan. Og skulle der være fejl i prismærkningen, er det med garanti ikke med vilje.

Helle Friis har selv været ansat i en butik i mange år, og hun fortæller, at butiksansatte generelt godt kan lide juletravlheden.

- Det er sjovt, når der sker noget i butikken – også selvom det går stærkt. Men til trods for at alle kræfter er kaldt på arbejde i julemåneden, sker der fejl, IT-nedbrud og andre ting, som man ikke er herre over. Det kommer altid ubelejligt, og hvis kunderne reagerer negativt, er det pludselig ikke sjovt længere, fortæller Helle.

Ifølge Helle stiger presset på de ansatte i butikkerne eksplosivt i december, fordi vi alle skal have gaver under træet og julemiddag på bordet. Efterhånden som den 24. december kommer tættere på, bliver køerne længere, frustrationerne blandt nogle kunderne større, og tempoet for ekspedienterne bliver meget højt.

Men sådan behøver det ikke være. Vis julesind – køb tidligt ind. De fleste julekøb kan sagtens gøres nu. Så kom afsted – så du får mere juletid med familien i december, og du er med til at skabe en god julestemning for personalet i butikkerne.

HK Handels 10 julebud

Følg HK Handels 10 julebud. Så gør du december mindre stressende for dig selv og de ansatte:

1. Vent ikke til to minutter i lukketid med at handle
2. Tal ikke i telefon, når du bliver ekspederet
3. Vær høflig og send gerne medarbejderen et smil
4. Fortæl medarbejderen hvis du er glad for den service, du har fået
5. Vil du klage, så gør høfligt opmærksom på fejlen
6. Respekter kø-kulturen
7. Har du fortrudt en vare i din indkøbskurv, så læg den på plads igen
8. Læg dine varer på båndet i ét lag og med stregkoden opad
9. Respekter butikkens bytteregler
10. Ønsk god jul. Der er aldrig for travlt til lidt god julestemning.