Foto: COLOURBOX

FOTO: COLOURBOX

På under ti år er Black Friday blevet Danmarks helt store shoppedag, hvor butikker i hele landet sparker gang i julehandlen og den travleste tid i detailhandlen. Det lægger et stort pres på butiksansatte, og det kan gå udover arbejdsmiljøet, fortæller Henriette Bjerg Mahrt, arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel.

- Black Friday er en travl dag i detailhandelen, hvor nogle kunder kan have en kortere lunte end normalt i jagten på de gode tilbud. Det går desværre ofte udover butiksansatte, der kan blive overfuset og må lægge ører til skældsord og endda trusler i nogle tilfælde, siger hun.

Der er dog flere måder at minimere risikoen for ubehagelige sammenstød, og derfor har Henriette Bjerg Mahrt en række gode råd til, hvordan butikkerne kan forberede sig til den store fredag.

 

1. SNAK MED DIN CHEF


Forberedelse er nøgleordet, når det kommer til at skabe de bedst mulige rammer for butiksansatte på en ekstra travl dag. Har din chef lagt en plan for, hvad der skal ske på dagen?

Hvis du og dine kollegaer er i tvivl om noget, så hiv fat i chefen og bed om en plan for dagen. Så I er helt med på, hvad der skal ske den dag, og hvad I skal gøre i tilfælde af uforudsete situationer.

 

2. HAV STYR PÅ BUTIKKENS REGLER


Kunderne vil helt sikkert udfordre din viden omkring bytteregler, rabatter og lignede. Derfor er det en fordel, hvis du har helt styr på reglerne i den butik, du arbejder i.

- Når du har helt tjek på butikkens regler, udstråler du selvtillid og autoritet. Det kan være med til at nedtrappe en konflikt. Hvis du omvendt er usikker på reglerne, kan det give kunden mulighed for at udfordre dig og kræve ting, som ikke kan lade sig gøre. Det kan omvendt være med til at eskalere en konflikt, siger Henriette Bjerg Mahrt.

Hvis du eller dine kollegaer er i tvivl om butikkens regler, så hiv fat i jeres chef.

3. TJEK PRISER PÅ VARER


En ting der kan frustrere en kunde med en i forvejen kort lunte kan være, hvis der er tvivl om prisen. Det kan eksempelvis være, hvis kunden tager en vare med op til kassen og rabatten ikke fremgå af prisen, når varen slås ind i systemet.

- At priserne inkl. rabatter står rigtigt i systemet minimerer risikoen for forvirring eller vrede hos kunden. Samtidig sparer det tid, da du så ikke behøver at diskutere prisen med kunderne, siger Henriette Bjerg Mahrt.

4. AFTAL HVEM I KAN RINGE TIL


Der kan altid opstå situationer, som du ikke kan forberede dig ud af. Derfor er det vigtigt, at der i butikkens er klare linjer omkring, hvem der kontaktes i tilfælde af konflikter.

- Det er vigtigt, at du ikke står helt alene med problemer, som du ikke kan løse på stående fod. Derfor vil det være godt, hvis I har aftalt, hvem du skal tage kontakt til, hvis der opstår et behov for hjælp, siger Henriette Bjerg Mahrt.

5. PAS PÅ UNGE OG NYANSATTE


En undersøgelse af HK's medlemmer viser, at ubehøvlede kunder desværre er hverdag for mange butiksansatte.

Det satte HK Handel fokus på i efteråret med kampagnen 'Ha' en god dag'. 

 

 

Særligt unge og nyansatte er i farezonen, siger Henriette Bjerg Mahrt. Sørg derfor for, at de har fået en ordentlig introduktion til butikkens regler og stå sammen som kollegaer, hvis der opstår konflikter.

- Unge og nyansatte kan være ’nemmere ofre’ for sure kunder, og derfor kan det være en god idé at passe særligt på dem, siger hun.

På trods af god forberedelse og service kan du som butiksansat alligevel komme ud for, at en kunde bliver vred og optrapper en konflikt. Derfor er det vigtigt at du og dine kolleger ved, hvordan I kan nedtrappe konflikter og hvordan I skal gøre, hvis en kunde alligevel bliver sur.

Herunder kan du få mere information om, hvordan du håndterer konflikter med kunder.