Hylde med sundhedsfoldere

Foto: Palle Peter Skov

Holder du ferie med løn, har du krav på et ferietillæg. Det betyder, at du - ud over den faste løn under ferien - også skal have et ferietillæg af den løn med tillæg og vederlag, som du tjente sidste år.

Ferieloven sikrer alle lønmodtagere et ferietillæg på 1 %, men som lægesekretær hos en privatpraktiserende læge har du ret til et ferietillæg på 1,95 %.

Forklaringen er, at HK Privat har forhandlet det forhøjede ferietillæg på 1,95 % ind i overenskomsten med Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening (PLA) i 2010.

- Vores oplevelse er desværre, at nogle lægesekretærer ikke får det rigtige ferietillæg på 1,95 %. Den gode nyhed er, at hvis du er en af de uheldige, så er pengene ikke tabt. Du har nemlig ret til at få for lidt udbetalt ferietillæg efterbetalt hele fem år tilbage, siger Monica Hovgaard, faglig konsulent i HK Privat.

Den faglige konsulent opfordrer alle lægesekretær til at tjekke, om de har fået udbetalt det rigtige ferietillæg på 1,95 %. Mange arbejdsgivere udbetaler det med aprillønnen. Er det ikke tilfældet, eller har man brug for hjælp, så kontakt den lokale HK-afdeling.

P.S. Når du nu har dine lønsedler fremme, så tjek også, om du er steget 3,3 % i løn og 3,23 % i personlige tillæg pr. 1. oktober 2019.