OM JESPER TORNBJERG
57 år, er uddannet journalist. Arbejder til daglig i Dansk Energi, hvor han skriver om energi, klima og forskning. Tidligere ansat på Danske Kommuner i KL, Ingeniøren og Politiken.

Læs mere om Victoria og Verdensmålene på www.victoriaogverdensmaalene.dk

Der er nu udgivet 6 bøger i rækken, men resten er godt på vej. Flere af dem er sendt ud til landets skoler. I 2020 lanceres der forhåbentlig også nye undervisningsmaterialer til landets skoler med 12-årige Victoria som omdrejningspunkt.

Det bliver Jesper Tornbjerg, som i år modtager HK Kommunals Kulturpris – ”Jytte-prisen”.

Han får den for at formidle FN’s 17 verdensmål for børn og på tværs af generationer. Jesper Tornbjerg har nemlig omdannet og omskrevet de 17 verdensmål til bogserien ”Victoria & Verdensmålene”.

Og for det initiativ får Jesper Tornbjerg altså prisen – som ud over æren består af 10.000 kroner og et keramikfad af kunstneren Lone Pedersen.

Fantastisk initiativ

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal forklarer, hvorfor Jesper Tornbjerg er en fortjent modtager af prisen.

- Klima og Verdensmålene er vores fælles mål. Men for at vi kan tage dem til os, skal vi kende dem. Vi skal tale om dem. Jespers bøger er både gode børnebøger og et fantastisk afsæt for en samtale mellem generationer om, hvordan vi gør fremtiden bæredygtig

Hver bog i serien handler om pige Victoria og et af de i alt 17 verdensmål. Hun er 12 år, nysgerrig på livet, har lyst til at skabe en bedre verden, så i ’Victoria & Verdensmålene’ går hun i gang med at lære, opleve og påvirke sine omgivelser.

håber flere børn vil møde victoria

Ideen kom til Jesper Tornbjerg, mens han skrev en børnebog om klima, men midt i processen gik det op for ham, at de 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling frem mod 2030 ville være en fantastisk ramme for dialog på tværs af generationer om miljø, klima og bæredygtighed.

For Jesper Tornbjerg er prisen et dejligt skulderklap.

- Jeg skriver og udgiver Victoria & Verdensmålene i min fritid, så det er en uventet ære og fantastisk opmuntrende at modtage Jytte Prisen. Med prisen håber jeg, at endnu flere børn og deres voksne får lyst til at møde Victoria og bidrager til, at vi når verdensmålene i 2030. Verden står både over for kolossale udfordringer og muligheder. Men sammen skal vi gribe dagen.

Tidligere prismodtagere

Menneskebiblioteket, Kirsten Westh, Peter Mygind, Frans Rasmussen, Outlandish, Leif Lørring, Truckerbiblioteket, Gerda Krogh Pedersen og Hanne Søborg, Danmarks Blindebibliotek, Mikael Wiehe, Bertil Nordahl, Naser Khader, Den 7. Himmel (børne-kulturprojekt), Leif. P. Jørgensen, Peter Larsen (skuespiller), Nikolaj Cederholm, Anker Jørgensen, Erik Clausen, DRs B&U-afdeling, Pia Raug, Carl Scharnberg, Lone de Neergaard, Marianne Larsen, Tine Bryld, Jytte Abildstrøm.

Fakta om Jytte-prisen

Prisen uddeles hvert andet år som anerkendelse af en eller flere personer, der har gjort sig særligt bemærket på det kulturelle område. Prisen er opkaldt efter Jytte Hansen, der i en årrække arbejdede på Frederikshavn Bibliotek og var primus motor i det biblioteksfaglige arbejde i HK Kommunal.