Hvis befordringsfradraget skal udfases, er det vigtigt, at der tages hensyn til alle dele af landet, mener Kirsten Estrup Madsen

Det er vigtigt, at indsatsen for et bedre klima sker med hensyn til alle grupper på arbejdsmarkedet. Det Økologiske Råd har foreslået, at befordringsfradraget udfases over en årrække. Årsagen er, at fradraget gør det nemmere for flere at bo langt fra deres arbejde. Dermed kører de mere i bil med øget trængsel og klimabelastning som konsekvens.

Jeg er overhovedet ikke uenig i, at der skal findes en løsning på CO2-udslippet. Men ved at afskaffe befordringsfradraget fjernes også muligheden for at bevæge sig langt efter jobmuligheder. Det er efterhånden kun lønmodtagere med en høj indkomst, der har råd til at bo helt inde i de større byer. Samtidig er der heldigvis også mange, der ønsker at bo uden for de større byer.

Mine medlemmer i HK Privat Nordjylland er desværre ikke de lønmodtagere, der høster de højeste lønninger. Mange bor og arbejder også uden for de større byer i Nordjylland, så de har langt på arbejde. Der er faktisk mange mindre byer i Nordjylland, hvor man er nødt til at have bil og ofte to for at kunne komme på job. Derfor er det vigtigt, at der bliver taget hensyn til de mennesker, hvis befordringsfradraget bliver ændret eller helt udfaset.

Mange kører op til 100 km

Forleden talte jeg med en elev, som er ovenud lykkelig for sin læreplads som kontorelev. Hun har en times kørsel hver vej og ingen mulighed for at benytte offentlig transport. Hvordan skal hun få økonomien til at hænge sammen, hvis befordringsfradraget fjernes? Hun ville sandsynligvis aldrig have haft mulighed for at tage jobbet som elev det pågældende sted. Og sådan er det med mange af mine medlemmer, som kører rigtig langt for at komme på job. 50, 80, 100 kilometer er ikke unormalt.

Som jeg ser det, er et første skridt at sætte afgiften ned på de miljøvenlige biler, så lønmodtagere med en almindelig løn har mulighed for at købe disse biler frem for billige dieselbiler. Hvis befordringsfradraget skal udfases, er det vigtigt, at der tages hensyn til alle dele af landet og ikke kun de, der bor og arbejder i eller tæt på København med god offentlig transport.