Den 15. december 2019 starter fyrværkerisalget. Det betyder, at en del af arbejdsdagen kan blive rykket udenfor i fx telte og containere for de medarbejdere, der står for salget. 

5 regler, du skal kende, når du sælger fyrværkeri

  1. Hviletid. Alle ansatte har krav på, at hvert syvende døgn er et hviledøgn. Alle har desuden krav på 11 timers sammenhængende hvile indenfor en periode på 24 timer. NB! Hvileperioden må dog nedsættes til otte timer de sidste 14 dage op til juleaften. 
  2. Pauser. Medarbejderne skal have mulighed for en spiseplads med bord og stole samt mulighed for at opbevare medbragt mad og drikke.
  3. Kulde, træk og beklædning. Unødig kulde og træk skal imødegås. Hvis det ikke er muligt at opvarme arbejdsrummet, skal området, hvor der ekspederes, opvarmes lokalt. Hvis det heller ikke er muligt, skal arbejdsgiveren udlevere passende arbejdsbeklædning, der beskytter mod kulde og træk. 
  4. Indretning. Der skal være et toilet pr. 15 ansatte samt ved alle udleveringssteder. Der skal være en håndvask pr. 10 ansatte med adgang til både koldt og varmt vand. Gulvet skal så vidt muligt være i samme niveau og uden buler eller huller, så man ikke risikerer at falde. Gulvet skal desuden være skridsikkert og hårdt nok til, at der er godt fodfæste. 
  5. Aldersbegrænsning. Unge under 18 år må ikke hverken sælge eller håndtere fyrværkeriartikler. 

 

Er du i tvivl om, I overholder reglerne, eller har du spørgsmål til dit arbejdsmiljø, kan du kontakte din arbejdsmiljørepræsentant på arbejdspladsen eller din lokale HK Handel afdeling på 70114545.  

Andre artikler om emnet

Medarbejdere må fryse: Fyrværkerisalg overholder ikke reglerne

Råd og støtte - alt om dit arbejdsmiljø