- I sommer var FN’s Verdensmål et af hovedtemaerne på Folkemødet. Og det var enormt inspirerende at høre andre ledere fortælle om, hvordan de har taget dem til sig og forsøgt at implementere dem i egen praksis. Så fra at være noget meget stort og uhåndgribeligt, kunne jeg selv tage hjem med input til, hvordan jeg kunne bruge verdensmålene i min hverdag som leder.

Det er blot et eksempel på, hvordan Marie Leth oplever, at hun har haft udbytte af at være medlem af Chefgruppens bestyrelse. I forbindelse med sit jobskifte fra kommunal chef i Aarhus Kommune til stillingen som faglig chef i HK Kommunal Østjylland har hun måtte udtræde af bestyrelsen før tid. Og derfor vil hun gerne opfordre andre kommunale lederkolleger til at overveje at stille op til bestyrelsen ved næste valg i marts 2020.

Vi skal bakke op

- Jeg mener, det er et stort privilegium, at HK Kommunal prioriterer at have en chefgruppe og tilbyde en masse relevante og spændende aktiviteter til sine chef- og ledermedlemmer. Det er et arbejde, Chefgruppens bestyrelse er med til at udtænke og præge, og derfor er det vigtigt, at vi er nogle, som bakker op og giver en hånd med, siger Marie Leth.

I de små to år, hun var med i bestyrelsen, var hun bl.a. med til Folkemødet på Bornholm to gange og også med til at udarbejde et holdningspapir til nye ledere, som forbereder og afstemmer forventninger i det nye lederjob. Hun var også med til at udvikle tilbuddet om et diplommodul i ledelse af digitale processer, som hun i øvrigt selv deltog i.

- Det er nogle gode værktøjer at have som leder. Og udover at tilbyde indflydelse, dykker man som en del af bestyrelsesarbejdet ned i tendenser i ledelse. Det har jeg oplevet var med til at kvalificere min egen, daglige ledelsespraksis. Det gør man selvfølgelig også på arbejdspladsen, men i bestyrelsen får man lov at komme op på den helt store klinge: hvad tænker vi, at fremtidens HK’er har brug for af kompetencer, fx når det gælder digitalisering. At være med til at spotte det, sætte tilbud i søen og måske endda selv deltage er bare super fedt.

Alle kan magte opgaven

Opgaven er ifølge Marie Leth ikke mere tidskrævende, end at man godt kan være med.

- Vi har fire til seks bestyrelsesmøder om året og så lidt arbejde i de mellemliggende perioder. Formanden tager mange af de større opgaver og møder i København. Så jeg mener ikke, at man bliver væltet af det, men selvfølgelig skal man forberede sig.

Har du interessen og lysten til at arbejde med ledelse i en fagforeningskontekst, er der ikke meget at betænke sig på, mener Marie Leth.

At få lov til at være med til at med til at præge og skabe bedre arbejdsbetingelser og forhold for lederkolleger i HK er da unikt. Så jeg mener, at det handler om at bide til bolle, når nu HK har givet os den platform og plads som ledere.

**Alle medlemmer af HK Kommunal Chefgruppen kan stille op som kandidat til chefgruppens bestyrelse. På Medlemsmødet den 19. marts kl 10-12 på Christiansminde i Svendborg afgøres det ved stemmeafgivning hvem der får pladserne. Kontakt os via mail på chefgruppen@hk.dk hvis du er interesseret i at vide mere.