Omfanget af digital chikane mod jobkonsulenter i Københavns Kommune stiger kraftigt. I 2019 er der kommet 21 sager, hvor ti er blevet politianmeldt. I 2017 var det blot fire sager, der blev politianmeldt.
Chikanen sker via Facebook, i mails eller på sms og indeholder blandt andet sammenligninger med Stasi, eller at sagsbehandlerne 'yder dødsservice i koncentrations- og fangelejre', og at de ansatte i jobcentret forlænger 'torturen' af ledige, skriver Danske Kommuner.

Nultolerance

Det er fuldstændig uacceptabelt, mener beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

- Vi har nultolerance over for digital chikane og anden grov og krænkende adfærd i min forvaltning. Jeg vil simpelthen ikke finde mig i, at de ansatte skal generes groft på de digitale medier eller på mail, bare fordi de passer deres arbejde. Det er ikke rimeligt. Så vi slår hårdt ned og politianmelder i alle de tilfælde, hvor det er muligt, siger borgmesteren til Danske Kommuner.
I 2017 blev fire sager politianmeldt. Det er altid en vurdering af den enkelte sag, der gør sig gældende, og de håndteres af ledelsen. De anmeldes kun, hvis medarbejderen ønsker det. Blandt andet derfor har ikke alle registrerede sager i 2019 ført til en politianmeldelse.

Artiklen er opdateret 04. december 2019