Når leder af opkrævning og backoffice i borgerservice i Aarhus Kommune, Finn Bruun Ravnsbæk skal gøre effekten af deres Black Friday-kampagne op, er det intet mindre en succes.

Om torsdagen – dagen før ”store forbrugsdag” - sendte Opkrævningen nemlig brev ud til 8.650 borgere med gæld til kommunen med en opfordring om at få den dårlige samvittighed af vejen.

1206 betalte af på deres gæld via kommunens digitale indbetalingsløsning ”Min betaling” og heraf endte 831 med at blive helt gældfri ift kommunen – hvilket altså svarer til hver 10. borger.

Derudover indgik 151 borgere en frivillig afdragsordning.

8 medarbejdere ved telefonen

Det hænger sammen med at kampagnen havde mange spor og indsatser, fortæller Finn Bruun Ravnsbæk.

- Ud over brevet lavede vi om torsdagen før Black Friday en ringekampagne, hvor otte ansatte frem til kl. 20 lavede 400 opkald til borgere med gæld. Den personlige henvendelse virkede også godt som opfølgning på brevet.

Kampagnen bestod desuden af Facebook-opslag med århusiansk humor om gæld, en graffitimaler, der malede gældskunst, en stand på Strøget, hvor man uddelte chokolade-guldmønter til at klare den sorte samvittighed og et medie-samarbejde med Jyllands-Posten, der skrev artikler om gældsproblematikken.

Kampagne en gang om måneden

Finn Bruun Ravnsbæk fortæller, at ideen til kampagnen kom, fordi man sidste år – uvist af hvilken grund – kunne konstatere, at borgere omkring Black Friday betalte lidt ekstra af på deres gæld.

- Den tendens ville da gerne understøtte ved at lave en kampagne, hvor vi nudger borgere til at tænke på deres økonomi og deres moral og dermed også deres gæld til os.

Den aktuelle succes gør, at man fremover vil lave flere målrettede kampagner.

- Vi stiler efter at lave nudging kampagner cirka en gang om måneden, for vi kan konstatere, at de har en effekt.