I HK Hovedstadens bygning på Svend Aukens Plads stod der indtil 10. december 230 affaldsspande rundt omkring på kontorerne. Det tog omkring to minutter per spand at tømme dem og skifte poser dagligt - fordelt over godt 250 arbejdsdage om året. Alt i alt omkring 2.000 timer på et år.

På et informationsmøde tirsdag morgen 10. december fremlagde en arbejdsgruppe fra kursusforløbet "Innovation & digitalisering" foranstående regnestykke, og så gik det stærkt.

Uden afstemning, uden diskussion og uden dikkedarer gik indsamlingen af affaldsspande i gang. Klokken 15:10 tirsdag eftermiddag var der store bunker af sorte affaldsspande på alle etager, og fra onsdag morgen skal de ansatte selv bevæge sig fra kontorerne og ud til de fælles affaldsspande og papiropsamlingsstationer.

Til gavn for klima, økonomi og medarbejdernes kondition. Det behøver ikke at være så svært at drive en bæredygtig fagforening.

Karina H. Mellerup, kontorchef, HK Hovedstaden

Kontorchef Karina H. Mellerup fra HK Hovedstaden er glad for både idé og hurtig aktion:

- Det er faktisk dejligt, at medarbejderne på denne måde har overhalet både formandskabet og ledelsen og simpelthen handlet øjeblikkeligt.

- Vi har haft bæredygtighed på dagsordenen længe i HK Hovedstaden, og med dette initiativ bringer vi det helt tydeligt ud i virkeligheden, siger Karina H. Mellerup.