På innovationsdagen sætter flere end 100 elever fra EUD og EUX Business på Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern, Lemvig Gymnasium og Uddannelsescenter Holstebro hinanden stævne for at vise deres projekter frem. I ugerne op til dagen har eleverne arbejdet i grupper med at udvikle nye produkter eller ydelser, som alle skal opfylde et eller flere af FN’s 17 verdensmål. De handler om bæredygtig udvikling.

Uddannelsesleder på UCH Business, Rene Tolderlund Jakobsen (billedet herover) er tovholder på dagens arrangement. Han forklarer:
- Med innovationsdagen får vores elever en forsmag på opgaver, som de vil kunne løse, når de om kort tid skal videre i lærepladser på lokale virksomheder. Med innovationsdagen viser vi noget af, den brede vifte af kompetencer, vores elever får med deres uddannelse.  Vi har glædet og til i dag, og det ved jeg også, eleverne har. Det er en god måde for dem at lære på.  En del elever har syntes, det har været svært at udtænke den rigtige ide, altså projektets innovative del. Men jeg synes, der er mange spændende idéer imellem.

Klar, parat, start

Starttidspunktet nærmer sig. Nogle øver sig på deres ”pitch” med talepapirer i hånden. Det er vigtigt, at budskabet leveres på de minutter, der er afsat til det. Andre elever er ved at justere de sidste plakater på foldevæggen bag deres stand, og på flere stande sættes medbragte rekvisitter på plads. Da klokken ringer, og det gør den med korte, faste intervaller, begynder eleverne at rotere mellem hinandens stande. De ”pitcher” deres projekter for hinanden på skift - og for dagens dommere.

Michael Engel og Kasper Brøgger

Idérigdommen er stor. Et sted fortæller to unge mænd fra Lemvig Gymnasium ivrigt om deres ide med at lave sportsredskaber af genbrugsplast. Midt på den anden gang står fire unge fra UCRS i Skjern og demonstrerer med en balje vand og et drikkeglas, hvordan deres opfindelse til at rense plastik fra havoverflader fungerer. En gruppe piger har udviklet en app, der kan style garderoben i klædeskabet på nye måder og også kan supplere med genbrugsfund.
Helt nede i bunden af den ene gang står to drenge fra Lemvig, Michael Engel(t.v) og Kasper Brøgger (t.h.), som senere skal vise sig at løbe af med sejren og et gavekort på 500kr fra HK MidtVest.
Drengene fortæller engageret og med stor begejstring om deres ide: Gryder og pander, som kan varmes op med solceller og dermed både spare energi og anvendes fleksibelt, for eksempel i udsatte områder i verden uden adgang til strøm.

På andenpladsen kommer gruppen fra Ringkøbing-Skjern med deres idé, Netcleaner. Et stort net, der kan samle affald i havet sammen. Nummer tre bliver en gruppe fra Uddannelsescenter Holstebro med en ide til en gadestøvsuger, som drevet af solceller kan samle affald på gaderne.

Særdeles innovative ideer

Morten Dalsgaard og Peter Buhl

Dagens dommere er hentet i det lokale erhvervsliv, som de unge formentlig snart skal ud at søge lærepladser i. Ud over to tidligere elever fra Uddannelsescenter Holstebro, der i dag arbejder med iværksætteri, består dommerpanelet af  Morten Dalsgaard (t.h.), CEO på Westpack i Holstebro og Peter Buhl (t.v.), Markeds- og Indkøbschef for Plastix i Lemvig. Og dommerne bruger gerne tid på at deltage i arrangementer som innovationsdagen

- At deltage i en dag som denne er bestemt i vores interesse som virksomhed. De unge talenter får anderledes idéer, og mange af dem, der er her i dag, tænker på verdensplan med deres innovation. Det bliver vi inspireret af, fortæller Morten Dalsgaard.

Han har været med på innovationsdagen gennem mange år, og Westpack deltager i mange lignende arrangementer, blandt andet også i projektet åben virksomhed for Holstebro Kommunes 8. klasser.
Også Peter Buhl ser gevinster for sin virksomhed Plastix:

- Det er vigtigt at fortælle eleverne, hvad vi kan og gør. Vi viser dem, at man kan lave grøn forretning på verdensplan med base i Nordvestjylland. At der også skal være økonomi i den grønne omstilling, og at det koster at være grøn, men at der også er mange, som gerne vil have de produkter, siger han.

De to virksomhedsrepræsentanter er enige om, at dagen byder på meget forskellige oplevelser og lige så blandet kvalitet. Dommerne har set alt fra, hvad de beskriver som helt fantastiske projekter til de mere tamme. De har endda spottet enkelte særdeles innovative idéer, men de er også enige om, at det skal være den gode idé, der føder et projekt.Ikke det at ville bygge en ny app til mobilen. En rundtur på standene viser da også, at mobilapps er tænkt med ind rigtig mange steder denne onsdag.

Innovationsdagen er en årligt tilbagevendende begivenhed, som afvikles på skift af de tre uddannelsesinstitutioner.

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.