Marie Langeland Foto: Michael Bech

Uddannelse er vejen frem til at skabe ændringer, mener Marie Langeland. Foto: Michael Bech

Marie Langeland afsluttede i 2017 akademiuddannelsen i ledelse. Men kontorfuldmægtigen tog ikke uddannelsen med drømmen om at blive leder. Hun ønskede at blive bedre til at forstå organisationer og ruste sig til at stå i et arbejdsliv under forandring.

- Da jeg begyndte på akademiuddannelsen, var det en ’ahaoplevelse’ for mig. Jeg fandt ud af, at jeg var blevet bedre til at præstere og læse op på svært stof, end da jeg var en ung studerende. Jeg tror, man ubevidst bruger livserfaring og arbejdsdisciplin – det gjorde jeg i hvert fald på UCN under studiet. Og så møder man en blandet flok studerende med mange forskellige baggrunde, siger Marie Langeland.

Læs også: Leder: Uddannelse gør dig selvstændig

HK’eren havde siden 2008 siddet i en stabil jobsituation i projektdivisionen for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i Hjørring med gode kolleger og opgaver. Hun havde lyst til noget nyt. Men det skulle også være motiverende, for hun havde det godt i sit gamle job.

Eksamen var en god oplevelse

- Jeg tog uddannelsen, fordi jeg ville opnormere mine kompetencer, men også, fordi jeg gerne ville prøve mig selv af i en ny stilling. I den situation skal man helst ryste lidt på hånden, men også turde springe ud i noget nyt og ukendt. Jeg bliver snart 50 år, så jeg ville også rykke, før alderen blev et problem.

Nu er Marie efter uddannelsen kommet i en højere lønramme og har skiftet job til projektdivisionen. Her arbejder hun mest med militærfolk på bygge- og anlægsprojekter i bevillingsfasen.

Marie søgte uddannelsen gennem kompetencemidlerne og fik et ja. Under det afsluttende projekt var hun flere gange nødt til at få børnene passet, men det fungerede fint for hende. Og det overraskede Marie, at det faktisk var en rigtig god oplevelse at gå til eksamen.

Læs også: HK'erne gør sig klar til fremtidens jobs

- Som ung var jeg altid meget nervøs før eksamener. Men da jeg var oppe til den individuelle mundtlige eksamen, havde jeg styr på min præsentation og stoffet. Jeg havde fået et overblik og tænkte, at det her kan jeg bare. Det giver noget helt specielt at gennemføre sådan et studie – og jeg kan mærke, at præsentationer nu er blevet meget lettere for mig.

"Berigende at prøve noget nyt"

Uddannelsen handlede for Marie også om personlig udvikling. Hun tænkte en del på de konstante forandringer på arbejdsmarkedet før det afsluttende år på studiet. Og hun har fået en helt anden tilgang efter akademiuddannelsen.

- Jeg er blevet mere forandringsparat. Man kan bare ikke lade være med at uddanne sig, for intet er længere stationært. Der sker konstante ændringer, hvor vi ’rulles’ ud til nye stillinger. Man kan ikke sidde i hjørnet og tro, at man er sikret de næste ti år frem.

Læs også: "Jeg havde brug for at tale med en voksen"

Hun valgte i mange år trygheden på det samme arbejdssted. Men er nu overbevist om, at det er mere spændende en gang imellem at skifte miljø og udvikle sig.

- Det er berigende at prøve noget nyt, når man først har turdet tage springet ud af ens komfortzone. Uddannelse er vejen frem til at skabe ændringer. Det giver et personligt rygstød, siger Marie Langeland.