Når man vil tilegne sig digitale kompetencer skal man være opmærksom på, at det handler om at tage små skridt, at starte med det relevante og spise elefanten i små bidder.
Sådan lød et af budskaberne til de 123 elever i stat og kommuner ved arrangementet 'Offentlig elevdag' 18. februar i HK Hovedstadens lokaler. Det kom fra den dagens første oplægsholder, som var chefkonsulent Martin Nielsen fra COK, Center for Offentlig Kompetenceudvikling, som også understregede over for eleverne, at digitalisering ikke handler om, at alle skal kunne det hele. I stedet handler det om at få afdækket, hvilke digitale kompetencer, der er til stede i det offentlige Danmark i dag, og hvilke vi skal blive bedre til i fremtiden – både sammen og hver for sig.
Foto: Poul Drews
Og hvordan finder man så ud af det? Det kan man bl.a. gøre ved at bruge det redskab, som Martin Nielsen præsenterede for eleverne, og som COK har udarbejdet i samarbejde med KL. Det kaldes Kompetencehjulet og kan bruges som grundlag for en snak på arbejdspladserne om, hvad det er for digitale kompetencer, der bliver efterspurgt af lederne og medarbejderne. Til hjulet hører desuden et spørgeskema, som enhver kan bruge til at finde ud, hvilke digitale kompetencer man besidder, hvilke man er gode til, og hvilke man har brug for at dygtiggøre sig i.
– Det er vigtigt at sige, at der ikke er grund til at føle sig væltet over ende af den digitale udvikling. I stedet skal vi forholde os kritisk til den og kun tage det i brug, som giver mening for os og vores arbejdsplads. Det handler jo ikke om at uddanne hele den offentlige sektor til it-nørder. Kun om at forsøge at få overblik over mulighederne og så vælge ud, sagde Martin Nielsen til eleverne.
Både hjulet og spørgeskemaet ligger på KL's hjemmeside her: Kompetencehjulet.
Godt med et indblik i de digitale muligheder
På elevdagen talte vi med et par elever, som begge ser potentialet i den digitale udvikling, men også kan være en smule nervøse for den digitale udvikling.
Martin Jensen, 41 år, 1. års elev i Borgercenter Handicap, Københavns Kommune:
– Jeg valgte at gå med til arrangementet i dag, fordi jeg gerne vil udnytte de muligheder, der er for at blive klogere på udviklingen i mit fag. Som elev er man jo stadig på bar bund på mange områder. I dag var temaet digitalisering, og det var godt at høre, hvad udfordringerne er her, og hvordan jeg kan relatere dem til mig selv og kontorfaget. Digitalisering stikker jo i alle retninger, og jeg synes, jeg er blevet lidt klogere på, hvilken vej jeg selv kan få gavn af at vælge.
Jeg sidder i økonomienheden og mærker ikke så meget til digitaliseringen. Vi er mere driftsorienterede, men jeg vil helt sikkert møde digitalisering for fuld kraft senere. Jeg kan da også godt være nervøs for, hvad digitaliseringen på sigt får af konsekvenser for vores fags fremtid. For der er ingen tvivl om, at både HK'ere og andre faggrupper i et vist omfang vil blive overflødiggjort.
Men digitaliseringen er et vilkår og vil helt sikkert også blive en hjælp for os på arbejdspladserne. Jeg synes dog, vi har til gode at finde ud af hvordan. Så i dag håber jeg at gå hjem herfra med et bedre indblik i de muligheder, udviklingen vil medføre for mit fag.
Emmelie Larsen, 1. års lægesekretærelev på Onkologisk Klinik på Rigshospitalet:
– Jeg er her i dag, fordi jeg mener, det er vigtigt at holde sig opdateret i forhold til den digitale udvikling. Og så er det jo også bare en god anledning til at mødes med en masse andre unge elever. Jeg bruger dagen til at forstærke mit netværk og høre om, hvordan mine elev-kolleger har det på jobbet og udveksle tanker om, hvordan vi kan bruge hinanden.
På elevdagen i dag har jeg lært en masse om digitalisering og kompetenceudvikling. Mange taler om, at vi på arbejdspladserne bliver erstattet af kunstig intelligens, for eksempel i form af robotter. Også i vores fag. Derfor tænker jeg, at vi som lægesekretærer er nødt til at gøre os mere attraktive. Og her en dag som i dag give os input til, hvordan vi gør der og undgår at vores arbejde bliver outsourcet til robotter.
Jeg synes, kompetencehjulet var rigtig godt, fordi det for mig gjorde det mere konkret, hvad de digitale muligheder er, og hvor jeg selv befinder mig i denne sammenhæng – og hvor jeg kan forbedre mine evner.
Nu er jeg på et hospital, hvor det store digitaliseringsprojekt hedder Sundhedsplatformen. Men som elev ved jeg jo ikke, hvordan det var før. Min overbevisning i forhold til digitalisering er dog, at det skal gavne os og hjælpe os i arbejdet, frem for at erstatte os. Det gælder også på området for læger og sygeplejersker, da den menneskelige kontakt på et hospital aldrig må forsvinde.
Jeg ved godt, at mange af mine kolleger er blevet erstattet af Sundhedsplatformen, men til gengæld oplever jeg, at der sker en opgaveglidning, så nogle af de opgaver læger og sygeplejersker før løste, nu bliver mulige for os som lægesekretærer. På den måde kan digitaliseringen jo medvirke til, at vores arbejde bliver mere spændende. Blot handler det her om, at vi selv kommer op på dupperne og byder ind. Det er virkelig vigtigt.