Årets Praktikvejleder Fredericia Kommune

Anni Majgård Jensen (tv.) modtager prisen som årets praktikvejleder i Fredericia Kommune fra Inger Nielsen, medlem i byrådet og Uddannelsesansvarlig i Fredericia Kommune.

Som kommunal kontorelev glæder du dig til at komme ud i praktik. Derud hvor du kan supplere undervisningstimer og teori med praktisk erfaring. Du har det dog ikke anderledes end alle andre, der starter på en ny arbejdsplads: Det er rart med en kollega, der er dedikeret til at hjælpe dig godt i gang og senere guide dig gennem et forhåbentlig lærerigt praktikforløb.

Sådan en dedikeret kollega og guide er Anni. Endda i sådan en grad, at hun altså nu er blevet kåret som årets praktikvejleder på kontorelev-området i Fredericia Kommune. Det blev markeret ved en lille seance med kolleger og gæster, hvor en overrumplet Anni var hovedpersonen:

- Jeg har slet ikke fattet det endnu, og jeg synes faktisk ikke, at det er velfortjent! For det er jo ikke mig, der sidder med eleven hele dagen. Jeg har nogle fantastiske kolleger, der er med til at uddanne elever, så de får så bredt et fagligt som overhovedet muligt, når de skal videre i deres arbejdsliv, lyder det beskedent fra Anni, der giver nogle eksempler på et par af opgaverne i vejlederjobbet:

- Det er min opgave at sikre en bred elevplan, hvor de kommer igennem det, de skal. Samtidig holder vi løbende opfølgende samtaler, så vi får spurgt, hvad den enkelte elev gerne vil gå i dybden med. Derfor er der heller ikke to elevforløb, der bliver 100% ens.

Årets Praktikvejleder Fredericia Kommune

Anni blev overrasket med titlen som årets praktikvejleder til et personalemøde.

Elever har selv peget på Anni

- Som vejleder lægger jeg vægt på en fortrolighed og en cirkulær tilgang med en anerkendende tilgang. For der altid noget, der er godt, og er der noget svært, så prøver vi at udvikle på det. Det er vigtigt, at eleven tænker, ”…der er jo en masse ting, jeg kan”, og der er ikke opgaver, som de ikke får lov til. Det er fedt at se, hvordan de kan udvikle sig, fortæller Anni Majgård Jensen om sin tilgang til elevvejledningen, der naturligvis glæder sig over, at det er eleverne selv, der via et spørgeskema har udpeget Anni som en dygtig elevvejleder:

- Jeg ved godt, at jeg kan blive lidt mor-agtig i forhold til eleverne, og jeg beskytter dem. For eksempel ved at bryde ind, hvis en borger ikke taler pænt til dem. Samtidig handler det om at observere dem og give dem respons, når de tackler noget godt. Det er måske noget af det, der har fået dem til at pege på mig til titlen, men jeg blev da noget overrasket i dag med taler, kage og blomster. Nu skal vi nyde det sammen i afdelingen. For selvom jeg har fået titlen, så dækker den hele afdelingen.

Årets Praktikvejleder Fredericia Kommune

Der var selvfølgelig kage til Anni og kollegerne, for at fejre titlen.

Fra dagens festtaler til Anni

”I 2017 besluttede vi i uddannelsesudvalget, at der skulle sættes ekstra fokus på uddannelsesområdet. Vores vision var at etablere 100 praktikpladser for elever i 18 og 19. Det var et ambitiøst mål, men det er også et signal til omverdenen om, at vi i Fredericia tager problematikken omkring manglende praktikpladser på erhvervsuddannelserne alvorligt. Vi skal være en kommune, hvor man også uddanner sig efter folkeskolen. Både erhvervsfagligt og på videregående uddannelser. Vi er meget fokuserede på erhvervsuddannelserne, fordi vi ved, at det er en god vej for mange unge. I Borgerservice er I gået forrest og har uddannet kontorelever i flere år. Flere af de elever er efterfølgende blevet ansat i organisationen, hvilket er det bedste bevis på den kvalitet, man leverer i uddannelsen af elever. En fuldstændig afgørende faktor for, at eleverne kommer godt igennem uddannelsesforløbet, er de personer, der er tilknyttet den enkelte elev. I Borgerservice har praktikvejlederne udmærket sig ved at gå meget længere, end man kunne forvente, for at få eleven til at lykkes. I har lagt jeres sjæl og gerning i hvervet som elevernes faste og daglige sparringspartner, og I har været en afgørende faktor til at højne kvaliteten af de elever, der er uddannet i Fredericia Kommune. Derfor vil jeg gerne, på vegne af uddannelsesudvalget, takke for den store indsats og afsløre årets praktikvejleder 2019…”

Inger Nielsen, medlem af kommunalbestyrelsen og uddannelsesansvarlig i Fredericia Kommune.

”Kære kolleger – tak, fordi I bakker Anni op til at være sådan en fænomenalt god elev-ansvarlig. Vi følger dig i HK Klubben, og du gør et kanon godt arbejde. Vi er rigtigt stolte af, at du er vores kollega…”

Helle Bang Andersen, FTR i Fredericia og medlem af sektorbestyrelsen i HK Kommunal Midt

Tor Reinert, praktikpladskoordinator i Fredericia Kommune, om udvælgelsen af Årets praktikvejleder:

”Vi har sat os sammen i vores uddannelsesafdeling og kigget på vores praktikvejledere på hele elevområdet. Hele processen op til at udpege Årets praktikvejleder har blandt andet handlet om at nedfældet nogle kriterier for, hvad der udgør en god praktikvejleder. Ud fra kriterierne har vi opstillet et spørgeskema, der blev sendt til alle vores elever. De har så svaret på en skala fra 1 til 5. Det tør ikke alene, men er også baseret på en helhedsvurdering og ud fra de kommentarer, der er kommet. Det er på den baggrund, at dommerkommitéen i dag har udpeget Anni som Årets praktikvejleder”.