- Der gælder akkurat de samme regler hjemme som på arbejdspladsen ift datasikkerhed og GDPR.
- Arbejd kun via en sikker IT-løsning som din arbejdsgiver stiller til rådighed. Brug ikke et usikkert eget netværk.
- Telefonsamtaler skal foregå bag lukkede døre, især når familien er hjemme, og du har samtaler, hvor der indgår fortrolige- eller følsomme personoplysninger.
- Log af fra skærmen, når du går væk fra den.
- Tag ikke fotos af skærm eller sagsakter på skrivebordet og slet ikke post dem på sociale medier.
- Tag så vidt muligt ikke noter i hånden ved telefonsamtaler, men skriv direkte ind i et fagsystem eller noteprogram. Du må heller ikke transportere disse noter/dokumenter til rådhuset for at få dem makuleret.
- Brug ikke din private telefon i arbejdsøjemed, med mindre der er lavet en aftale med din arbejdsgiver om det. Og sørg altid for at dit nummer ikke bliver vist, Dels kan den spores, dels giver du dit nummer videre til borgere, hvor det kan misbruges.
Læs flere anbefalinger fra Datatilsynet her
Nyhed
7 gode råd om datasikkerhed når du arbejder hjemme
Mange medarbejdere udfører nu deres arbejdsopgaver hjemme fra stuebordet, og det giver udfordringer i forhold til datasikkerhed og GDPR, hvis man ikke er påpasselig. Vi har fået Jette Vejgaard, datasikkerhedskonsulent på Skoleområdet og i Børn og Familie i Rudersdal Kommune, til at give 7 gode råd.