HK Kommunals arbejdmiljø-ekspert Karen Brøndsholm deler her 7 gode råd til at få en god hjemmearbejdsplads. Hvis du har flere gode idéer eller input, så del dem endelig med os på Facebook

 

  1. Lav klare aftaler. Få aftalt med din leder om, hvordan du kan løse dine arbejdsopgaver, med de begrænsninger du nu står med f.eks. hvordan for du løst arbejdsopgaverne, når børnene også er hjemme.

  2. Find et sted med ro. Det er lang fra alle som i forvejen har indrettet sit hjem med plads til en hjemmearbejdsplads. Derfor skal der nytænkes og finde løsninger som giver så gode arbejdsbetingelse som også skal være forenelig med resten af familien. Find så vidt muligt et roligt sted, hvor du kan arbejde uforstyrret.

  3. Rytme. Gør dig selv og din familie en at få en god rytme ind i din arbejdsdag. Det er vigtigt at din arbejdsdag bliver opdelt mellem arbejdstid og privatliv, ellers flyder tingene sammen og du ender med at være ”på arbejde” hele tiden. Hvis du har skolesøgende børn, så forsøg afstem din arbejdstid med deres skoledag hjemme.

  4. Hold kontakten. Det er vigtigt, at du fastholder kontakten med din leder og kolleger. Sørg for at al kontakt ikke foregår via mailen, men at I også holder kontakten via Skype eller telefon. Aftal eventuel fast telefonmøder, så I kan fastholde den kollegiale sparring. Lad din leder undersøge muligheden for at holde personalemøder via Skype.

  5. Lav lister og skab struktur. Slut din arbejdsdag med at gennemgå næste dags arbejdsopgaver, skriv en ”to do” liste. Hav så vidt muligt fast tidspunkt, hvor du ”møder ind” på hjemmearbejdspladsen. Igen så det hele ikke flyder sammen. Start dagen med løbe dine arbejdsopgaver igennem og lav en prioritering. Skift måske til arbejdstøj, så det ikke hele tiden bliver i sutsko.

  6. Loven gælder stadig. Arbejdsmiljølovens krav til indretning af hjemmearbejdspladser, hvor man skal undgå at pådrage sig gener og skader gælder fortsat, men under den aktuelle situation opfordrer Arbejdstilsynet til, at ledere, ansatte og arbejdsmiljøorganisationen finder gode midlertidige løsninger.

  7. Bevæg dig. Kontorarbejde ved borde og på stole, der ikke er beregnede til kontorarbejde, kan give gener. De kan mindskes ved, at du sørger for at skifte mellem forskellige stole og borde. Gør det til en vane altid at stå op, når du taler i telefon. Det hjælper også at holde pauser i arbejdet og få bevæget sig i løbet af dagen. Du kan hente inspiration til at få bevægelse ind i hverdagen via  www.kropogkontor.dk eller hent sjove øvelser du kan lave hjemme på stuegulvet her .

Læs også: Sidder du en hel arbejdsdag ved spisebordet derhjemme?