Borgernes behov for informationer om coronavirussen stiger voldsomt i disse uger. Det sker i takt med, at Danmark fortsætter med at lukke ned samtidig med, at sygdommen griber om sig.
Derfor har både regioner og kommuner udviklet nye, digitale chatbot-løsninger, der har til formål at tage noget af telefon-trykket fra de ansatte. Det skriver netmediet Digitech.
Regions-robot giver sundhedsfaglig rådgivning
Landets regioner har stablet en helt ny, fælles chatbot på benene. Chatbotten skal give hurtige svar på borgernes henvendelser og hjælpe med at vurdere, om borgerne skal ringe til lægevagten, akuttelefonen, egen læge eller blive hjemme, hvis de oplever symptomer på coronavirus.
Danske Regioner skal ifølge formand Stephanie Lohse (V) tage danskernes bekymring alvorligt og hjælpe, så godt det er muligt.
- Den nye chatbot er en god måde til at sikre hurtig afklaring, hvis man oplever symptomer og er i tvivl om, hvordan man skal reagere, siger Lohse til DigiTech.
Chatbottens vejledning skal ses som et supplement til den professionelle sundhedsfaglige rådgivning, og ifølge Danske Regioner har brugernes feedback indtil videre været god.
Kommune-robot med begrænsninger
I kommunerne stiller coronavirussen nye krav til den eksisterende, fælleskommunale chatbot, ’Kommune Kiri’. Derfor har robotten fået opdateret sit ordforråd med informationer om coronavirus, så den nu kan svare på de mest generelle corona-spørgsmål.
Det betyder, at borgere i blandt andet Gentofte, Roskilde og Frederiksberg Kommuner kan få svar på spørgsmål om sygdommens symptomer, smitteforebyggelse og risikogrupper gennem ’Kommune Kiri.’
Den kommunale løsning har imidlertid ifølge ansvarshavende redaktør for den fælleskommunale chatbot, Rune Stæhr, sine klare begrænsninger i en situation, der hastigt udvikler sig.
- Vi vil gerne bruge den her chatbot til at give nogle hurtige svar på generelle spørgsmål. Hvis det bliver meget specifikke spørgsmål, er den ikke i stand til at svare, og derfor spiller den mere rollen som mellemmand, der kan guide borgeren nemt frem til en række centrale beredskabshjemmesider. Det er der, den nyeste viden hele tiden bliver opdateret, lyder det fra Rune Stæhr.