Allan Nørris Jensen

Allan Nørris Jensen, der er ansat i SuperBrugsen i Hinnerup

Det er psykisk rigtig hårdt at arbejde i butik lige nu

- Vi vil så gerne yde en god service og sørge for, at vores kunder kan få de varer, de ønsker, men vi er pressede og føler os udsatte. Vi kommer jo hjem til vores familier hver aften og kan smitte dem, fortæller Allan Nørris Jensen, der er ansat i SuperBrugsen i Hinnerup.

Det er tydeligt for Allan Nørris Jensen, at både han, hans kollegaer og kunderne er pressede, så det er et stressende arbejdsmiljø at være i, selv om de gør, hvad de kan for at skabe en god stemning og holde modet oppe.

 

Ikke uddannet til at håndtere smittefare

De butiksansatte er også i første linje på samme måde som sundhedspersonalet og møder hver dag mange, der kan være smittede.

- Forskellen på os og sundhedspersonalet er, at de er uddannede til at håndtere smittefare. Vi er uddannede til at sælge varer, siger Allan Nørris Jensen.

 

Vi holder øje med hinanden

- Man kan mærke, at alle er pressede nu. Vi er selvfølgelig bange for at blive syge og smitte andre. Og nogle er mere bange end andre, og det respekterer vi som kollegaer selvfølgelig. Det er vigtigt, at vi har øje for hinanden og hjælper hinanden, selv om man let kan blive irritereret, når man er bagud med sine opgaver pga. alle de nye forholdsregler, man skal tage. Kollegaerne er jo i samme situation, og det er nødvendigt, at vi står sammen, og vi snakker meget sammen, fortæller Allan Nørris Jensen.

 

Vi smiler og skaber god stemning

Nogle kunder er ofte utilfredse med, at Allan og hans kollegaer ikke åbner endnu en kasse, men det må de ikke, for så står kunderne for tæt, og køen kan føles lang, når man skal stå med god afstand.

- Det er svært ikke at kunne yde den service, jeg gerne vil, og derudover sker det også, at der opstår konflikter mellem kunderne, fordi nogle ikke føler, at andre respekterer ønsket om afstand. Så er vi nogle gange nødt til at mægle, men vi prøver at skabe en god stemning og afværge konflikter så godt, vi kan, siger Allan Nørris Jensen og fortsætter:

- Vi hilser altid pænt og smilende på hinanden, når vi møder ind. Det er en rigtig god start, og så hjælper vi hinanden, løfter og opmuntrer hinanden. Når det bliver til for meget Corona-snak, så minder vi hinanden om at skifte emne til noget, der er lidt lettere og sjovere. Vi griner rigtig meget med hinanden, siger Allan Nørris Jensen om hans og kollegaernes bedste råd til at komme godt igennem en arbejdsdag under Coronaen.

 

Fortæl arbejdsgiveren om udfordringerne

Det er altid vigtigt, at medarbejdere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsgiver arbejder sammen – og endnu mere i en krisesituation som denne.

- Arbejdsgiver er forpligtet til, at man kan udføre sit arbejde helbredsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det er altså arbejdsgiverens ansvar at sikre medarbejderne med de værnemidler og de forholdsregler, der skal til. Det er ikke altid, at arbejdsgiveren ved, hvad der er svært, når man står ude ansigt til ansigt med kunden. Derfor opfordrer vi til en god dialog. Afhængigt af, hvilken arbejdsplads du er på, kan du enten gå til din tillidsrepræsentant, din arbejdsmiljørepræsentant eller til ledelsen med dine oplevelser, sådan at ledelsen er opdateret og kan agere ud fra det, siger Mette Aarestrup Friis, arbejdsmiljørådgiver i HK Østjylland.

 

Sig fra over for kunderne – eller lad chefen gøre det

Som Allan Nørris Jensen fortæller herover, er der kunder, som går for tæt på eller på anden vis overtræder Corona-retningslinjerne. I det tilfælde er det vigtigt at sige fra.

- Sig til kunderne, når de står for tæt, når de glemmer at spritte af, når de rører ved en masse varer, de ikke køber, når de kommer en hel familie ind i butikken, etc. Sig det med et venligt smil og godt humør. Og har du ikke lyst til at sige det, så kan du foreslå din chef at komme ud i butikken til jer. Så kan han eller hun gøre det, fortæller Pia Hartvig, arbejdsmiljørådgiver i HK Østjylland.

 

Bliver du bedt om at gøre noget, du føler, er uforsvarligt

Kan du ikke udføre dit arbejde forsvarligt, så skal du ringe til os i HK Østjyllands arbejdsmiljøteam på 33643245, siger Pia Hartvig.
Hører du til en anden afdeling, kan du ringe til din lokale HK-afdeling på 70114545.

 

Har du brug for nogen at tale med om din jobsituation

Som medlem af fagforeningen er du meget velkommen til at ringe og få en trivselssamtale. Der vil du få råd og vejledning til din situation. Du skal bare ringe ind på nummeret herover.

Læs mere om trivselssamtaler