Alle beboermøder, der normalt ligger om foråret, er også aflyst. Man arbejder på at finde en løsning, så huslejen ikke behøver at stige nogen steder, siger Gitte Vinther.
De står uden for døren ind til boligkontoret og spørger, om de må komme ind for at betale kontant, fordi de ikke har netbank eller ikke kan komme i banken. Nogle fortæller, at de ikke ved, om de har til at betale den næste husleje.
- Det er lige dér, hvor coronasituationen bliver svær. Vi har med nogle af samfundets svageste borgere at gøre, og så er det svært, at man kun kan hjælpe på afstand eller over telefonen, fortæller Gitte Vinther, der arbejder i beboerservice i den almene boligorganisation Vivabolig i Aalborg.
For kontoret er lige nu lukket for beboerhenvendelser.
Kun dem, der skal underskrive noget, de ikke kan gøre digitalt, får lov at komme ind kortvarigt - og står ved et bord på sikker afstand. Skal man aflevere husleje eller andre meddelelser, bliver man henvist til en postkasse - alt andet må klares over telefonen.
Handler om at lytte
Normalt er de godt 20 på kontoret, men nu arbejder langt de fleste hjemmefra, og så skiftes Gitte og tre andre kolleger til at sidde på kontoret to og to. De savner den daglige sparring, og alle møder må holdes digitalt.
- Men for os er det trods alt kun et arbejde. Det er værre for beboerne, lyder det fra Gitte Vinther.
Bekymringen ligger som en dyne hen over alt, hun fortæller. Hun bliver berørt af, at coronasituationen slæber økonomiske problemer og ensomhed med sig.
- Vi gør alt, vi kan for at hjælpe. Vi tilbyder også at ringe og tale med beboernes bank. Men vi kan ikke love noget urealistisk - der skal være udsigt til, at vi kan få huslejen ind, siger Gitte Vinther, der prøver at få så meget omsorg ind i telefonsamtalerne som muligt. Nogle gange handler det bare om at lytte nogle ekstra minutter.
Alle opgange sprittes af hver dag
Corona giver rent praktisk også nye opgaver. For eksempel skal håndtag og gelændere i samtlige opgange i Vivaboligs 20 afdelinger, der tilsammen dækker 4.200 boliger, sprittes af hver dag.
- Jeg talte med en af mine kolleger, der havde sprittet 78 opgange af på en dag. Rengøringen løber stærkt. Men det er nødvendigt for at mindske risikoen for smitte, fortæller Gitte Vinther.
Alle beboermøder, der normalt ligger om foråret, er også aflyst. Man arbejder på at finde en løsning, så huslejen ikke behøver at stige nogen steder.
- Så er det mindre problematisk at aflyse. Men beboerne går stadig glip af deres årlige chance for at komme til orde, og det er træls, siger Gitte Vinther.
Lejligheder fremvises på skypeMan må håbe, det sammenhold, der er blevet skabt, bliver husket på den anden side. I familierne. Blandt naboerne. På arbejdspladserne. Mellem fagbevægelsen og regeringen, siger Gitte Vinther, Vivabolig
Der bliver ellers fundet kreative løsninger på mange ting. Boliger, der skal genudlejes, bliver fremvist via Skype. Første spadestik til en ny afdeling blev gennemført uden gæster, men filmet og lagt på Facebook. Og nu har Vivabolig sammen med Landsbyggefonden besluttet sig for at fremrykke renoveringen af 177 lejligheder til en værdi af 200 mio. kr.
- Det er for at sætte gang i erhvervslivet i en krisetid. Jeg er også stolt af den måde, mine chefer har tacklet det hele på. Syge og gravide kolleger fik lov til at arbejde hjemme fra dag ét. Alt sammen får mig til at føle, vi har en fantastisk arbejdsplads, fortæller hun.
Alle er rykket sammen
Selv om Gitte Vinther personligt savner børn, børnebørn og timerne i roklubben, føler hun, corona har fået samfundet til at rykke tættere sammen. Det tænker hun særligt på om søndagen klokken 17, når hun og alle naboerne træder ud på villavejen og synger to sange sammen.
- Man må håbe, det sammenhold, der er blevet skabt, bliver husket på den anden side. I familierne. Blandt naboerne. På arbejdspladserne. Mellem fagbevægelsen og regeringen, slutter hun.