Line Dener-Madsen, ZBC

- For mig er det tydeligt, at Coronakrisen har givet os et behov for en platform, hvor vi kan være både faglige og sociale. Sådan siger Line Dener-Madsen, som er kommunikations- og marketingkonsulent hos ZBC og har ansvar for skolernes intranet.

Det er nu ikke noget nyt med brug af intranettet hos ZBC. For 3 år siden fusionerede 3 skoler og blev til ZBC. Medarbejderne arbejder på 8 forskellige adresser, fordelt på Sjælland.

- I forbindelse med sammenlægningen fik vi nyt intranet, hvor vi samlede al den interne kommunikation i organisationen. Målsætningen var at undgå de der ’alle-mails’, som ryger ud til 1.000 medarbejdere, fortæller Line.

På intranettet hos ZBC er der både plads til det helt lavpraktiske som at efterlyse en pakke eller sælge havestole til mere faglige drøftelser. Men efter at medarbejderne blev sendt på hjemmearbejde, har både indholdet og aktiviteten ændret sig.

Sociale på afstand

Line og hendes kolleger i Kommunikationsafdelingen ville gerne vise, at intranettet kan bruges til at vise, hvordan medarbejderne kan være sociale, selvom de ikke sidder sammen.

- Vi lavede ret hurtigt en konkurrence med titlen ’Vis os din hjemmearbejdsplads’. Det kom bag på mig, hvor mange kolleger der deltog og sendte billeder af alt lige fra kontor på terrassen med små ænder i baggrunden til strygebrættet som erstatning for hæve-sænkebordet, fortæller Line.

Men hvorfor gør Coronakrisen, at indholdet på intranettet ændres, og brugen øges?

- Jeg tror, at det hænger sammen med, at vi har brug for at blive hevet væk fra alle de negative og bekymrende nyheder, der kører for tiden. Intranettet er også et hyggeligt frirum med positive indslag og særligt videndeling mellem kolleger.

Medarbejderne på ZBC vender så småt tilbage efter 10. maj, og Line håber, at hendes kolleger vil holde fast i at bruge intranettet.

- En fælles platform er afgørende, når vi sidder geografisk spredt. Det er klart, at hovedindholdet skal være faglige indslag og videndeling, men jeg håber, at mine kolleger vil blive ved med at dele de sjove og hyggelige historier. Corona eller ej, så giver et smil på læben større arbejdsglæde, slutter Line.

Få gode råd om indretning af arbejdspladsen her på HK.DK