Hvordan kommer en fællestillidsrepræsentant i øjenhøjde med eleverne? Mette Kjær fra Sønderborg kommune ville gerne bryde ud af rollen og vise, at hun udover at have rollen som fællestillidsrepræsentant også er kollega, og at hun og HK er tæt på.

- Jeg tilbød at danse med dem en time. En fællestillidsrepræsentant er også andet end én, som diskuterer personalepolitikker med ledelsen, siger Mette Kjær.

Fællestillidsrepræsentant Mette Kjær for fuld udblæsning

Mette er danselærer i fritiden, hvor hun underviser i crossdance - populært sagt en blanding af fitness og dans – så det faldt hende naturligt at inddrage motion på et elevmøde om vaner. Mødet fandt sted lige før coronakrisen og er obligatorisk, men dansen var frivillig, og førsteårselev Maria Kristensen var straks med på ideen.

- Det giver et godt sammenhold at lave noget sammen, at grine sammen. Man kunne godt have sat sig hen og surmule, mens de andre dansede, men jeg vil hellere lave noget sjovt, mener Maria. På billedet kan hun ses helt inde i hjørnet til højre, bagerst.

-  Det at danse gør noget for mennesker, siger Mette. Man kan komme ind og være træt og uoplagt og gå derfra veloplagt og med smil på læberne, og tilbagemeldingerne har været, at det var megasjovt. Og det er værd at bemærke, at også elev og elevvejleder kommer tættere på hinanden.

Maria Kristensen meldte sig ind i HK efter dansemødet.

- Jeg vil gerne være en del af det fællesskab, det kunne man godt gå hen og få brug for. Og jeg skal jo gerne have et job indenfor faget bagefter, og der skal jeg jo også bruge HK, siger hun. Den 37-årige Maria tror ikke, at eleverne generelt ved ret meget om arbejdsmarkedet, fagforeninger, rettigheder.

- Det kunne uddannelsesstederne godt gøre mere opmærksom på. Det er bestemt nødvendigt, mener hun.

Maria Kristensen på hjemmearbejdspladsen

- Sådan nogle fælles oplevelser som at danse bringer os tættere på hinanden. Vi får et bedre kollegaforhold, når vi kender hinanden. Arbejdsglæde kommer ad mange veje, og crossdance er også en del af det. Vi er en del af et team, et hold, siger Maria.